Care-instellingen vrezen faillissement

Een vijfde van de zorginstellingen in de care verwacht op korte termijn een ‘continuïteitsrisico’. Dat komt door een cumulatie van knelpunten in de transitie langdurende zorg. Dat blijkt uit een enquête van de brancheorganisatie ouderenzorg ActiZ onder haar leden.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Care-instellingen vrezen faillissement
Foto: ANP

Ruim driekwart van de zorgorganisaties verwacht in financiële problemen te komen door de transitie van de langdurende zorg. De meeste thuiszorginstellingen kunnen de tegenvallers voorlopig wel opvangen door in te teren op buffers. Maar 19 procent van de zorginstellingen vreest op de korte termijn wel een risico op een faillissement te lopen, zo blijkt uit de enquête van ActiZ. In de toelichting bij de open antwoorden wijst een directeur op ‘onzekerheid over toekennen herindicatie’, ‘versnippering van inkomsten’ en ‘te grote voorfinanciering uit eigen middelen (reserve)’. Een andere directeur stelt dat er financieel wel ‘een stevige buffer voorhanden is

2
51

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Inkrimpen zonder nieuw businessmodel leidt tot ‘dood in de pot’, vroeg of laat. Transitieleed is terecht en ergelijk, maar niet de hoofdzakelijke trouble.
    In het kader van marktwerking veronderstellen beleidsmakers, zonder conceptuele richting te geven, dat zorgondernemers zelf anticiperen op de veranderingen en buiten hun kaders denken en het roer omgooien. Het is de vraag of organisaties hiertoe in staat zijn.
    Om te gebinnen zouden organsiaties (ook accountants!) met een andere bril en vanuit een ander denkmodel moeten scannen op risico’s, continuiteit en bestaansrecht. De bekende bril bood immers geen oplossing. 
    De zekerheid en legtimatie ligt niet meer bij de organisatie (branche, volume, regionale positie), maar bij de klant en de manier waarop organisaties met hun businessmodel kunnen anticiperen op een nieuw onderscheid in de vraagstelling.
    Organisaties hollen hun marktpotentieel vaak zelf uit, om de simpele reden dat de weg om een nieuwe vraag te realiseren onbekend is. 
    Behoefte aan houvast? bezoek dan ons kenniscentrum op http://www.novire.nl

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.