De onderzoekers vroegen dertig klanten naar het werk dat de thuiszorg verricht. “Het staat als een paal boven water dat er alleen wordt schoongemaakt”, zegt directeur Maarten Witteveen van Arcon. “Meer willen cliënten niet. Sociale aanspraak of organisatie van het huishouden, daar vragen zij niet om.”
Alfahulpen
Het onderzoeksresultaat werpt nieuw licht op de discussie over de WMO-tarieven. Thuiszorgorganisaties zien dat het werk van de huishoudelijke verzorgers niveau twee (HV2) verdwijnt, omdat gemeenten liever gebruik maken van de goedkopere alfahulp. En deze alfahulpen, zo redeneert de zorgbranche, zijn niet in staat om op tijd te signaleren wanneer de veelal ouder cliënten de regie over hun dagelijks leven verliezen.
Geen praatje
“Ons onderzoek kan natuurlijk worden uitgelegd als een advies vóór invoering van het goedkope HV1 tarief, in plaats van het duurdere HV2 tarief”, zegt Witteveen. “Het enige wat wij hebben geconstateerd is dat cliënten van de thuiszorg het praatje met de hulp veel minder waarderen dan vaak wordt aangenomen.”
Geen wijziging
Wethouder Wolbert Meijer van gemeente Zwartewaterland heeft na publicatie van het rapport te kennen gegeven de thuiszorgsituatie in de gemeente niet te willen wijzigen. De huishoudelijke hulp met het HV2 tarief moet volgens hem gewoon blijven.
ActiZ
Jan-Willem Wits van brancheorganisatie ActiZ leest in het onderzoek een advies richting HV1 tarief voor thuiszorg. “Ik vraag me af of de onderzoekers aan het onderliggende probleem hebben gedacht dat iemand met het duurdere HV2 tarief door de zorgorganisatie wordt aangestuurd en goedkopere HV1 hulpen niet. Cliënten moeten zelf HV1 krachten aansturen. Het is de vraag of ze daar op staan te wachten.” (ZorgVisie – Wouter van den Elsen)
Lees ook:
Meerderheid cliënten tevreden over WMO
Deloitte: WMO-tarief inderdaad te laag
Websites: