De drie do’s and don’ts van VBHC

De Santeon-ziekenhuizen hebben ruim vijf jaar ervaring met value based healthcare (VBHC). Santeon-directeur Leonique Niessen formuleert de drie belangrijkste do’s and don’ts rond VBHC.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Leonique-Niessen-Santeon400.jpg
Santeon-directeur Leonique Niessen - Foto: Santeon

De zeven Santeon-ziekenhuizen behoren tot de koplopers op het gebied van value based healthcare (VBHC). In 2012 zijn ze gestart met Zorg voor uitkomst, omdat de ziekenhuizen van mening waren dat er wel van alles werd geregistreerd rond kwaliteit maar niet de zaken waar het echt om ging. Santeon begon met het opstellen van uitkomstindicatoren die voor patiënten relevant zijn. De ziekenhuizen begonnen met prostaat- en longkanker. Later kwamen daar borst- en darmkanker bij. Sinds 2016 loopt er een structurele verbetercyclus om de uitkomsten die patiënten van belang vinden

1
1123

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

1 REACTIE

  1. Het lijkt bij Santeon te gaan om trots, dat ze met optuigen van een vernieuwd boekhoudkundig en datamanagementsysteem een hoger plan in zorg bereikt hebben. Kennelijk vooral rond de zorg voor patienten met kanker. Kennelijk was de transparantie zoek, het onderlinge vertrouwen weg en voelden artsen zich 'genomen"door de eerdere boekhoudkundige en dataverwerkende systemen. Maar waar moet de gewone mens het vertrouwen in het "Zorgsysteem" vandaan halen? Is de brede geneeskunde wel op de goede weg? De preventieve geneeskunde en het zicht op ontstaan van de almaar uitdijende groep van kankerpatienten zijn weg, value schijnt nog sporadisch in een goed gesprek te zitten. Inderdaad niet "meetbaar". De Anglo-amerikaans ingerichte oplossingsgerichte geneeskunde, die medisch studenten sinds jaar en dag wordt voorgekauwd en gedaan kan mogelijk niet anders dan in geldgestuurde ( boekhoudkundig) en met managerwijsheden en datasystematiek aangestuurde omgevingen "gedijen". Artsen en studenten schijnen bovenmatig aan burnout en depressieverschijnselen te lijden en de houdbaarheid van managers in de Zorg is niet hoog. Maakt Value Based Health Care de Zorg niet ziek? Waar is vertrouwen in elkaar op gebaseerd?En waarom verdween het?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.