Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

‘Declaratieoverzicht nog steeds wartaal’

Patiëntenfederatie NPCF signaleert dat het kostenoverzicht van zorgdeclaraties nog steeds onduidelijk is. Voor veel mensen is er aan dit overzicht van de zorgverzekeraar geen touw vast te knopen.
‘Declaratieoverzicht nog steeds wartaal’
Foto: NPCF

Uit een recent meldactie ‘Kostenbewustzijn’ van de NPCF blijkt dat voor 78 procent van de mensen het overzicht niet altijd duidelijk is. In 35 procent van de gevallen mist er informatie en 33 procent kan de declaratie niet koppelen aan de zorg die ze kregen. Aan de meldactie deden 8500 mensen mee.

 

Inzicht in de kosten

De NPCF ziet nog veel knelpunten bij de kostenoverzichten die verzekeraars hun klanten toesturen. Dit overzicht wordt meestal per kwartaal verzonden, soms ook digitaal. Mensen schrikken soms van de hoge bedragen en vragen zich af of die correct zijn. ‘Inzicht in de kosten is onmisbaar om foute declaraties en zorgfraude te ontdekken. Mensen willen bovendien weten of hun eigen risico niet verkeerd wordt opgebruikt’, aldus Wilna Wind, directeur van de NPCF. De minister van VWS onderschrijft het belang van een herkenbaar kostenoverzicht. Ze wil dat er begin 2014 stappen zijn gezet. De NPCF roept verzekeraars op haast te maken met de vertaalslag van het kostenoverzicht.

Eén loket

Als mensen willen weten voor welke behandeling of medicijn de declaratie geldt, worden ze vaak van kastje naar de muur gestuurd. ‘Patiëntenfederatie NPCF pleit ervoor dat mensen met vragen over hun kostenoverzicht bij één loket terecht kunnen. Dat zou volgens ons de zorgverzekeraar moeten zijn. Die moet nagaan of een declaratie klopt’, zegt Wind. Andere aanbevelingen van de NPCF zijn dat patiënten altijd en eenvoudig toegang moeten hebben tot hun kostenoverzicht. Dit is mogelijk als de verzekeraar het overzicht online up to date houdt. Zorgverzekeraars treffen inmiddels voorbereidingen om dit te realiseren.



Friesland Zorgverzekeraar

Vandaag concludeert De Friesland Zorgverzekeraar op basis van eigen onderzoek dat consumenten geen idee hebben van de kosten van zorgbehandelingen. Acht van de tien Nederlanders schatten de kosten voor een heupoperatie te laag in. Ruim zes van de tien schatten de kosten van een gebroken arm en een ambulancerit veel te laag in. Als het aankomt op een heupoperatie denkt 38 procent dat deze zesduizend euro kost. 42 Procent houdt het op 13.000 euro. De daadwerkelijke kosten bedragen circa 22.000 euro. De behandeling van een gebroken arm wordt door 63 procent op tweeduizend euro geschat, terwijl de werkelijke kosten met 3900 euro bijna dubbel zo hoog zijn.

 

cht van de tien Nederlanders schatten de kosten voor een heupoperatie te laag in. Ruim zes van de tien schatten de kosten van een gebroken arm en een ambulancerit veel te laag in.
Als het aankomt op een heupoperatie denkt 38 procent dat deze zesduizend euro kost. 42 Procent houdt het op 13.000 euro. De daadwerkelijke kosten bedragen circa 22.000 euro. De behandeling van een gebroken arm wordt door 63 procent op tweeduizend euro geschat, terwijl de werkelijke kosten met 3900 euro bijna dubbel zo hoog zijn. – See more at: http://www.skipr.nl/actueel/id16243-nederlander-heeft-geen-weet-van-zorgkosten.html#sthash.cIgXat28.dpuf
cht van de tien Nederlanders schatten de kosten voor een heupoperatie te laag in. Ruim zes van de tien schatten de kosten van een gebroken arm en een ambulancerit veel te laag in.
Als het aankomt op een heupoperatie denkt 38 procent dat deze zesduizend euro kost. 42 Procent houdt het op 13.000 euro. De daadwerkelijke kosten bedragen circa 22.000 euro. De behandeling van een gebroken arm wordt door 63 procent op tweeduizend euro geschat, terwijl de werkelijke kosten met 3900 euro bijna dubbel zo hoog zijn. – See more at: http://www.skipr.nl/actueel/id16243-nederlander-heeft-geen-weet-van-zorgkosten.html#sthash.cIgXat28.dpuf

5 REACTIES

  1. Beste Amiz,
    Graag vul ik jou uitleg over de restitutiepolis nog aan.
    De restitutiepolis, ook wel vrije keuzepolis genoemd. Een van de misverstanden is dat verzekerden behandelingen moeten voorschieten. ONVZ, een restitutieverzekeraar, regelt de financiën rechtstreeks met de zorgverlener.
    Een ander veelgehoord misverstand is dat de restitutiepolis duurder is dan een naturapolis. Ook dat is onjuist. Uit cijfers van verschillende vergelijkingswebsites blijkt dat een restitutiepolis helemaal niet per definitie duurder is dan een naturapolis.
    Voor wie een zorgverzekering 2014 kiest, is het belangrijk om te weten dat het verschil tussen restitutie en natura niet prijs of zelf voorschieten is. Het verschil is optimale keuzevrijheid. Wie zelf zijn arts of ziekenhuis wil kiezen, kan het best voor een restitutieverzekering (vrije keuzeverzekering) kiezen.

  2. Lees alle reacties
  3. Geachte meester Hankes,
    In uw belangwekkende bijdrage suggereert u een parallel lopend belang tussen zorgverzekeraars en behandelend artsen.
    Een belangwekkende visie.
    Maar: in al mijn nederigheid wil ik u toch wijzen op de volgende links:
    http://www.artsenauto.nl/macht/
    http://www.nrc.nl/nieuws/2013/10/11/de-macht-van-zorgverzekeraars-bespaart-geld/
    http://www.artsennet.nl/opinie/artsen-blogs/Michael-van-Balken/Blogbericht-Michael-van-Balken/134029/Machtmea.htm
    http://www.nrc.nl/nieuws/2013/06/26/rabo-bankier-waarschuwt-voor-te-veel-macht-zorgverzekeraars/
    http://www.nationalezorggids.nl/zorgverzekering/nieuws/16045-zorgverzekeraar-heeft-teveel-macht-over-fysiotherapie.html
    Zomaar een aantal artikelen waaruit blijkt dat ZN en zorgverleners niet altijd dezelfde definitie hanteren van ‘belangenbehartiging’.
    Graag uw gewaardeerde visie hierop.

  4. Het is duidelijk dat de zorgverzekeraars falen in hun plicht tot het verstrekken van heldere informatie omtrent de kosten van diagnostiek en behandeling aan hun eigen verzekerden. Dit is op zijn minst in strijd met hun zorgplicht. Zijn de belangen van de zorgverzekeraars en behandelaars artsen en ziekenhuizen zo groot dat de kosten koste wat kost verhuld worden?

  5. Het schijnt wel inzichtelijker te kunnen. Je neemt geen natura polis, maar een restitutiepolis. Dan krijg je als polishouder alle rekeningen van ziekenhuizen, huisarts, apotheek eerst thuis gestuurd. De volgende stap is dat de polishouder eerst een kostenopgave (offerte) vraagt, wat de behandeling kost. Een beetje shoppen derhalve.
    Het zou de NPCF sieren wanneer zij in deze manier van kostenbewustheid het voortouw zou nemen op een constructieve wijze, in plaats van kritisch signaleren. Een beetje meer inventiviteit mag je van deze Federatie (in feite van ons subsidiegeld) toch wel verwachten? De verzekeraars zijn helemaal niet happig op nog meer kosteninzicht voor de polishouders. Hoewel ze een eerste stap gezet hebben op het internet, mogen ze niet meer zorginformatie -zoals het benoemen van de behandeling – geven.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.