Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Derde vernietigend IGJ-rapport over gemeentelijk Wmo-toezicht

Sterre ten Houte de Lange
Redacteur bij Skipr, Zorgvisie en Qruxx. Speciale aandachtsgebieden: jeugdzorg, ggz, gehandicaptenzorg, ouderenzorg, personeelsbeleid en zorgtechnologie.
Het toezicht op de maatschappelijke ondersteuning is niet verbeterd en op sommige plekken zelfs verslechterd of helemaal stopgezet in de coronacrisis. Dat constateert de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Het toezicht op de kwaliteit en veiligheid van Wmo-zorg gaat al drie jaar niet goed.
© Dmitriy / stock.adobe.com
Premium

Sinds de invoering van de

Premium

Wilt u dit artikel lezen?

Neem een (proef)abonnement op Zorgvisie. Na een maand stopt het gratis proefabonnement automatisch.


    Al abonnee? Log dan in

    3 REACTIES

    1. Eens, eens en nogmaals eens! Er moet controle komen op de gemeente in plaats van door de gemeenten. Daarnaast is de vraag: in hoeverre zijn toezichthouders (ambtenaren die collega’s controleren) onafhankelijk? Fouten die de gemeenten zelf maken worden ook niet eens erkend en/of gecontroleerd. Naast administratieve fouten die de gemeente maakt, is er weinig zorgkennis is huis, staan ze ver weg van de kwetsbare burgers en zorgmedewerkers. Laat staan van de multiculturele samenleving in Twente en de behoefte van zorgvraag van deze doelgroep of kwetsbaarheid van de nieuwe doelgroep (statushouders).

    2. Lees alle reacties
    3. Hier wordt gesproken over toezicht door gemeenten. Het belangrijkste toezicht zou echter moeten zijn het toezicht ÓP gemeenten. Ik durf te stellen dat de niet goed presterende zorgaanbieders of frauderende organisaties incidenten zijn. Incidenten die ook zeer makkelijk op te sporen zijn.Daarentegen is het eerder regel dan uitzondering dat gemeenten zich bij de uitvoering van de Wmo 2015, zich simpelweg niet aan de wet houden. De gemeenten waar de zorg voor de inwoners belangrijker wordt geacht dan het beheer van de budgetten moet je met een lampje zoeken. Keukentafelgesprekken zijn in veel gevallen niet meer dan het afvinken van een lijstje (het zogenaamde normeringskader) in plaats van een onderzoek naar de persoonlijke omstandigheden. Gemeenten voeren in strijd met de wet een inkomenstoets in, geven nog steeds beschikkingen af waar geen uren in staan, hebben veel te lage PGB tarieven en fa zo nog maar een tijdje door. Veel gemeenten hebben inmiddels een afschrikbeleid. Zonder onderzoek aan de telefoon zeggen dat mensen nergens recht op hebben zodat ze geen beschikking hoeven te krijgen en dus ook geen bezwaar kunnen maken. De creativiteit van gemeenten om geen ondersteuning te hoeven bieden is bewonderingswaardig. Misschien zouden ze die creativiteit eens moeten gebruiken om oplossingen voor de zorg van de toekomst te bedenken in plaats van hun eigen inwoners tekort te doen. Er moet dus controle ÓP de gemeente komen in plaats van door de gemeenten. De gemeenteraad zal dat niet gaan doen. Mocht er al een nieuwe bestuurscultuur in Nederland ontstaan waarbij het bestuur (regering/B&W) echt gecontroleerd gaat worden door de volksvertegenwoordiging (parlement/raad) dan zullen de gemeenten de laatsten zin om die stap te maken. De raad zal de gemeenten niet gaan controleren op de Wmo resultaten nog afgezien van de vraag of ze daar genoeg kennis voor in huis hebben.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.