Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Doek valt voor CQ-index in ouderenzorg

Het systeem om kwaliteit te meten in de ouderenzorg, de CQ-index, gaat verdwijnen. Dat staat in een brief van staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) aan de Kamer. In het nieuwe verbeterplan van VWS om kwaliteit in de ouderenzorg te verbeteren is geen plek meer voor de CQ-index die ‘onvoldoende inzicht geeft in de kwaliteit’.
Doek valt voor CQ-index in ouderenzorg
Foto: ANP - Lex van Lieshout

Dat de CQ-index een gebrekkig instrument is om kwaliteit te meten wordt breed gedragen in de zorg. Cliëntenorganisaties, professionals, zorgkantoren, zorgaanbieders en de Inspectie voor de Gezondheidzorg geven aan dat de in de index verzamelde gegevens onvoldoende houvast geven en niet zinvol zijn. De CQ-index wordt ook regelmatig genoemd in het kader van administratieve last voor zorgaanbieders.

Schrappen

Het instituut dat de CQ-index uitgeeft, Zorginstituut Nederland, is gevraagd om de in de index te ‘bevriezen’ in afwachting van een nieuw kwaliteitssysteem. ‘Om de sector de ruimte te geven dit nieuwe kwaliteitskader te ontwikkelen en overbodige administratieve lasten zo snel mogelijk te schrappen.’

ZorgkaartNederland

Het Zorginstituut Nederland stelt een expertcommissie van externe deskundigen samen die op zoek gaat naar een nieuw kwaliteitsinstrument. De reviewsite ZorgkaartNederland.nl is een grote kanshebber om uitgeroepen te worden tot het nieuwe kwaliteitssysteem in de care. Van Rijn schrijft: ‘De NPCF en ActiZ hebben een samenwerkingsovereenkomst getekend en investeren, sinds begin van dit jaar, in de doorontwikkeling van ZorgkaartNederland.nl onder andere door de ontwikkeling van keuzefilters en keuzehulpen. Resultaat is dat steeds meer aanbieders mee gaan doen en het aantal actuele reviews toeneemt waardoor de site meer waarde krijgt voor de cliënt. Dagelijks gaan 8 tot 10 interviewteams op bezoek bij verpleeghuizen om waarderingen bij bewoners, mantelzorgers en familie op te halen. De NPCF verwacht in 2015 reeds 15.000 cliëntervaringen bij 600 verpleeghuizen op internet te kunnen plaatsen.’

Ouderenzorg

In het dossier ouderenzorg draait het om langer thuis wonen, verpleeghuizen en gezond blijven.

1 REACTIE

  1. Het meten van kwaliteit heeft 2 tegenstrijdige resultaten:
    – Het benoemen van kwaliteit waarmee de zorgverlener eventueel de kwaliteit van zijn dienstverlening kan verbeteren. In het algemeen gaat het de mate waarin een patient tevreden is over het contact met de arts De medische kwaliteit is echter erg moeilik te bepalen, zeker door de patient. Dit kan eigenlijk alleen middels de reeds bestaande projecten waarbij zorgverleners gegevens aanleveren mbt sterfte cijfers, post operatieve infecties etc. 
    – Op basis van de gepresenteerde cijfers op bijvoorbeeld Zorgkaart Nederland kan een patient kiezen voor de ‘beste’ zorgaanbieder. Het is echter de vraag of de zorgaanbieder daar blij mee moet zijn. De zorgverzekeraars sturen met behulpt van het budgetplafond op spreiding van de te leveren zorg. Tevreden patienten zorgen voor een extra toeloop van patienten bij de zorgverlener met de meeste positieve reviews, met als gevolg een overschreiding van het budgetplafond. De zorgverlener moet contractueel doorgaan met het leveren van zorg, ook als het budget is bereikt. Bij overschrijding van het budgetplafond moet de zorgverlener de gedeclareerde kosten voor de geleverde zorg terug betalen aan de zorgverzekeraar. 
    Het aantonen van kwaliteit middels bijvoorbeeld Zorgkaart heeft zelden geleid tot extra budget van de zorgverzekeraars.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.