Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

EC: gemeenten moeten Wmo aanbesteden

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Gemeenten hebben wel degelijk een aanbestedingsplicht voor de Wmo. Dat hebben ambtenaren van de Europese Commissie laten weten aan het ministerie van VWS.
EC: gemeenten moeten Wmo aanbesteden

Het ministerie van VWS had Brussel om opheldering gevraagd naar aanleiding van de initiatiefwet van SP-Kamerlid Agnes Kant. Daarmee wil de SP de verplichte aanbesteding van huishoudelijke verzorging uit de Wmo bannen. Een Kamermeerderheid steunde de SP bij de eerste behandeling van de initiatiefwet.

Aanbestedingsregime

De Europese Commissie stelt in haar brief, geschreven door ambtenaren van het directoraat-generaal Mededinging, dat er wel degelijk een aanbestedingsplicht geldt. Om te bepalen of er een aanbestedingsplicht geldt, moeten gemeenten bepalen welke delen van de thuiszorg onder zogeheten 2A- en 2B-diensten van de Europese aanbestedingsrichtlijnen vallen. Schoonmaken valt onder 2A-diensten. Daarvoor geldt het aanbestedingsregime. Alleen voor 2B-diensten, medische en maatschappelijke zorg, geldt geen aanbestedingsplicht. Als er sprake is van een combinatie van 2A- en 2B-diensten, dan moeten gemeenten de economische waarde van elk van de diensten bepalen. Het deel dat de hoogste waarde heeft, bepaalt in welke regime de thuiszorg valt.

Overgrote deel Wmo aanbestedingsplichtig

De commissie meent dat het overgrote deel van de thuiszorg als 2A-dienst moet worden aangemerkt. Verder merkt de commissie op dat als niet objectief is vast te stellen of het 2A- of 2B-deel moet worden toegepast, dat dan het aanbestedingsplichtige 2A-regime geldt. Mocht er toch sprake zijn van een 2B-dienst, dan geldt er volgens de commissie vrijwel altijd een grensoverschrijdend belang, wat aanbesteden toch noodzakelijk maakt

SP: negeer Europese Commissie

De SP zet de behandeling van het wetsvoorstel door. Renske Leijten roept de Tweede Kamer en de regering op om de Europese Commissie te negeren. Leijten wijst erop dat de brief slechts een advies van ambtenaren van de Europese Commissie is. Die schrijven dat zelfs de commissie zelf niet aan de zienswijze van de ambtenaren is gebonden. De brief heeft in haar optiek dan ook geen directe juridische consequenties. “Uiteindelijk heeft het Europees Hof van Justitie het laatste woord .” (Zorgvisie – Bart Kiers)

Lees ook:

Gemeenten mogen light aanbesteden

Brede steun voor stoppen met aanbesteden

Huishoudhulp hoeft niet worden aanbesteed

Zorgvisie nieuwsbrief

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie en lees in de komende papieren nieuwsbrief meer meningen van aanbestedingsdeskundigen over de brief van de Europese Commissie.

6 REACTIES

  1. huishoudelijke hulpen worden ook onder minimum betaald in zuidhorn 12.45 per uur zonder verzekering en geen reisgeld.De wettelijke tarieven betalen ze niet.opgesteld door sociaal cultuur plan bureau in 2009 was hh1 15,90 nu in zuidhorn 12,45p. uur.ze rotzooien maar wat.ook geen loonstroken

  2. Lees alle reacties
  3. Ik ben zelf werkzaam als Huishoudelijk Verzorgende (HV2) Sinds de komst van de wmo en dus de aanbestedingen is mijn salaris onder druk komen te staan. Nieuwe medewerkers worden aangenomen in schaal 10 volgens de CAO VVT. Tendens is om dit werk puur als schoonmaakwerk te zien. In de praktijk kom ik bij zeer kwetsbare en zieke mensen over de vloer. Dementie, drugs- en drankproblematiek, borderline-patienten en noem zo maar op.Om hier goed mee om te kunnen gaan moet je een “zorghart” hebben en is o.a. scholing nodig. Dit kan niet gegeven worden omdat de aanbestedingstarieven veel te laag zijn. Zomaar van allerlei ongeschoolde mensen op deze toch al kwetsbare groep af sturen is niet goed voor de cliënten en ook niet voor de mensen die dit werk doen.
    Maak dan een onderscheid tussen puur alleen huishoudelijke hulp, bij mensen die zelf nog heel goed de regie kunnen voeren over hun eigen leven en huishoudelijke verzorging, bij mensen die dat niet meer kunnen. Bij deze groep mensen hebben de huishoudelijk verzorgenden immers ook een andere taak dan alleen poetsen. Bij deze groep mensen is bijvoorbeeld het signaleren van dingen die niet goed gaan erg belangrijk. Deze zorg zou dan niet hoeven te worden aanbesteed. In het tarief dat hiervoor betaald moet worden kan dan rekening worden gehouden met scholing, kwaliteit van personeel, continuïteit etc.

  4. Beste Peter,
    Het uiteindelijke motief achter Europees aanbesteding is: eerlijke concurrentie, transparantie en non discriminatie. Iedere aanbieder zal een gelijke kans moeten krijgen. Deze regel is in het leven geroepen, omdat we blijkbaar niet in staat zijn om fair aan te besteden. De materiedeskundige en gebruiker kan altijd haar/zijn input leveren in het programma van eisen. Daarna wordt de offerteaanvraag in de markt geplaatst.

  5. zou een oplossing van de aanbestedingskwestie niet gevonden kunnen worden door uit te gaan van de individuele gebruiker als opdrachtgever aan of afnemer van de zorgverlener, met behulp van een gemeentelijke (WMO)subsidie? dan blijft de omvang van de afzonderlijke opdrachten zeker onder de grenzen van de verplichte aanbesteding.

  6. Het uiteindelijke motief achter aanbesteden is toch dat het tot betere prijsvorming leiden moet? Is er een vestandig mens die mij kan uitleggen hoe het legertje ambtenaren dat met de aanbestedingsprocedure belast wordt, de prijs van de zorg (=een belang van de consument / zorgvrager) naar beneden gaat brengen? Om nog maar niet te spreken over de nieuwe administratieve last die aan de aanbieders wordt opgelegd om aan alle formaliteiten van een Europese aanbesteding te voldoen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.