Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Een op drie thuiszorgklanten moest weken wachten

UTRECHT (ANP) - Een op de drie nieuwe thuiszorgklanten heeft afgelopen zomer langer dan de afgesproken twee weken moeten wachten op hulp. Van de mensen die alleen huishoudelijke hulp nodig hadden, belandde de helft op een wachtlijst.

Dat blijkt uit een studie die onderzoeksbureau Argo van mei tot oktober heeft uitgevoerd onder duizend nieuwe thuiszorgcliënten in opdracht van consumenten- en patiëntenorganisatie NPCF. Aanleiding voor het onderzoek waren de cliëntenstops in de thuiszorg afgelopen zomer.

Kamer wil oplossing

Een kamermeerderheid heeft geëist dat staatssecretaris Ross van VWS de problemen met cliëntenstops voor 1 december zou oplossen. Volgens Ross zijn de problemen onder controle, maar oppositiepartijen SP en GroenLinks zijn daar niet van overtuigd. De Tweede Kamer praat donderdag 7 december over de kwestie.

Keuzevrijheid beperkt

Volgens de NPCF blijkt verder uit het onderzoek dat mensen die thuiszorg nodig hebben, zich niet als mondige consumenten kunnen gedragen, zoals het kabinet wil.

Mensen hebben weinig te kiezen. Een op de drie weet niet dat hij of zij zelf kan kiezen wie de thuiszorg levert. Vier van de tien mensen krijgen daar ook geen informatie over.

Meer dan de helft is niet gewezen op de mogelijkheid om een persoonlijk budget (pgb) te krijgen waarmee zelf zorg kan worden ingekocht.

Onduidelijke informatie

Het is voor veel mensen ook niet duidelijk bij wie ze met welke vragen terecht kunnen. De thuiszorginstellingen geven de meeste informatie.

Zorgkantoren falen

Het zorgkantoor – dat de thuiszorg regelt – biedt nauwelijks steun. De zorgkantoren gaven zelf aan dat niet duidelijk is afgesproken wie welke informatie aan mensen moet geven. Verder blijkt dat zorgkantoren zelf ook geen duidelijk zicht hadden op de wachtlijsten.

ActiZ

Brancheorganisatie ActiZ stelt dat mensen op de website www.kiesbeter.nl de nodige informatie kunnen krijgen. Verder pleit ActiZ er voor dat meer mensen gebruik maken van een pgb.

Lees ook:

Kamer: Ross moet wachtlijsten oplossen

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.