Dat blijkt uit een studie die onderzoeksbureau Argo van mei tot oktober heeft uitgevoerd onder duizend nieuwe thuiszorgcliënten in opdracht van consumenten- en patiëntenorganisatie NPCF. Aanleiding voor het onderzoek waren de cliëntenstops in de thuiszorg afgelopen zomer.
Kamer wil oplossing
Een kamermeerderheid heeft geëist dat staatssecretaris Ross van VWS de problemen met cliëntenstops voor 1 december zou oplossen. Volgens Ross zijn de problemen onder controle, maar oppositiepartijen SP en GroenLinks zijn daar niet van overtuigd. De Tweede Kamer praat donderdag 7 december over de kwestie.
Keuzevrijheid beperkt
Volgens de NPCF blijkt verder uit het onderzoek dat mensen die thuiszorg nodig hebben, zich niet als mondige consumenten kunnen gedragen, zoals het kabinet wil.
Mensen hebben weinig te kiezen. Een op de drie weet niet dat hij of zij zelf kan kiezen wie de thuiszorg levert. Vier van de tien mensen krijgen daar ook geen informatie over.
Meer dan de helft is niet gewezen op de mogelijkheid om een persoonlijk budget (pgb) te krijgen waarmee zelf zorg kan worden ingekocht.
Onduidelijke informatie
Het is voor veel mensen ook niet duidelijk bij wie ze met welke vragen terecht kunnen. De thuiszorginstellingen geven de meeste informatie.
Zorgkantoren falen
Het zorgkantoor – dat de thuiszorg regelt – biedt nauwelijks steun. De zorgkantoren gaven zelf aan dat niet duidelijk is afgesproken wie welke informatie aan mensen moet geven. Verder blijkt dat zorgkantoren zelf ook geen duidelijk zicht hadden op de wachtlijsten.
ActiZ
Brancheorganisatie ActiZ stelt dat mensen op de website www.kiesbeter.nl de nodige informatie kunnen krijgen. Verder pleit ActiZ er voor dat meer mensen gebruik maken van een pgb.
Lees ook:
– Kamer: Ross moet wachtlijsten oplossen