Farmaceuten steken 33 miljoen in zorgmarketing

De farmaceutische industrie heeft vorig jaar 33 miljoen euro besteed aan marketing in de zorgsector. Dat blijkt uit het Transparantieregister Zorg dat vrijdag de cijfers over 2013 publiceerde.
Farmaceuten steken 33 miljoen in zorgmarketing

Om inzicht te geven in de geldstromen tussen farmaceutische bedrijven en zorgverleners startte Stichting Code Geneesmiddelenreclame in april 2013 het Transparantieregister. Het in 2013 gerapporteerde geld is voor 90 procent besteed aan ziekenhuizen en andere organisaties waaraan artsen zijn verbonden, laat het register zien.

Zorgverzekeraars

Onder andere artsenfederatie KNMG, de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), de Orde van Medisch Specialisten (OMS) en de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) werken mee aan het register, evenals de farmaceutische organisaties Nefarma en Neprofarm werken tevens mee. Nefarma hoopt dat er volgend jaar ook zorgverzekeraars meedoen die melden welke financiële relaties zij hebben met zorgverleners.

1 REACTIE

  1. Geachte lezer,
    Men vergeet dat de (kader-)huisarts in ruim 70% van de basisspoedsituaties goed kan helpen.
    Uiteraard horen de overige situaties,de acute en levensbedreigende en zeer complexe situaties thuis op de SEH van een nabijgelegen ziekenhuis met een IC op minstens level two.
    Vriendelijke groet

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.