Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Geen keuze voor huishoudhulp voor helft van cliënten

Van de cliënten die huishoudelijke hulp vanuit de Wmo krijgen, zegt 49 procent niet de mogelijkheid te hebben gehad te kiezen voor een aanbieder. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoekers van de BMC Groep.
Geen keuze voor huishoudhulp voor helft van cliënten

De ondervraagde cliënten zijn in grote lijnen wel tevreden over hun hulp bij het huishouden, maar met name de keuzevrijheid laat te wensen over. Volgens 19 procent van de ondervraagde cliënten is er geen zorgplan; 51 procent geeft aan dat de afspraken in het zorgplan nooit met hen worden besproken.

Geen goed opdrachtgever

Volgens onderzoekers Johanneke Kroesbergen en Riek Lem tonen deze resultaten aan dat de veronderstelling dat cliënten zelfbewust, als een opdrachtgever, omgaan met de keuze voor en de begeleiding van de hulp, niet op gaat. De onderzoeker nam interviews af om de onderzoeksresultaten in perspectief te zetten. “Hulp bij het huishouden blijkt vaak anders te beginnen dan een werkster in dienst nemen. Een werkster kies je; hulp bij het huishouden lijkt veel cliënten te overkomen. Regelmatig vraagt de mantelzorger of het ziekenhuis de hulp aan. Van een bewuste keuze voor een leverancier van hulp bij het huishouden is meestal geen sprake.”

Zorgplan

Ook vinden cliënten het moeilijk de hulp bij het huishouden aan te sturen. “Voor cliënten is het niet gemakkelijk om een taak waarvoor zij vaak hun hele leven verantwoordelijk zijn geweest uit handen te geven, laat staan dat er concrete werkafspraken als een zorgplan op papier worden gezet.”

Zorgaanbieders kiezen

De BMC Groep vindt dat de huishoudelijke hulp doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht moet worden verleend, afgestemd op de reële behoefte. Cliënten zouden via de gemeente zelf moeten kunnen kiezen voor een zorgaanbieder. Bij aanvang van de hulp moeten de werkafspraken vastgelegd worden in een zorgplan. De zorg moet doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht worden verleend, afgestemd op de reële behoefte. Cliënten zouden via de gemeente zelf moeten kunnen kiezen voor een zorgaanbieder. Bij aanvang van de hulp moeten de werkafspraken vastgelegd worden in een zorgplan.

Respondenten

In totaal hebben 32.565 cliënten geantwoord op de vraag of de cliënt met Hulp bij het huishouden heeft kunnen kiezen uit verschillende organisaties; 51 procent (16.605 cliënten) heeft daarop bevestigend geantwoord en 15.960 cliënten (49 procent) ontkennend. Op de vraag of de cliënt met Hulp bij het huishouden een exemplaar heeft van het zorgplan, hebben in totaal 37.889 cliënten geantwoord, waarvan 76 procent bevestigend (28.801 cliënten) en 18 procent ontkennend en 6 procent weet niet. Op de vraag hoe vaak de werkafspraken in het zorgplan met de cliënt worden besproken hebben in totaal 29.111 cliënten geantwoord. Hiervan zegt 51 procent (14.757 cliënten) nooit, 15 procent ongeveer een keer per jaar, 14 procent ongeveer een keer per half jaar en 20 procent ongeveer 1 keer per 3 maanden. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

SCP rekent op 1,5 miljard voor huishoudelijke hulp
BiOns thuiszorg wil ViVa!-personeel overnemen
Nieuw Wmo-beleid in Rotterdam
Prijsvechters leveren duurste thuiszorg

4 REACTIES

  1. Huishoudelijke hulp zuidhorn krijgt 11,42 per uur zonder verzekering ,zonder reisgeld geen loonstrook,dat is onder de wet maat.2.085 per jaar voor 185 uur hulp ,als je dan de verz en reisgeld zelf ervan moet betalen hou je 1.500 over en daarvan kun je de 185 uur geindiceerde hulp niet betalen.
    Dat is de zieken uitkleden.
    Uwv zegt geen verz geen hulp ontsla maar ,en dan??????????????

  2. Lees alle reacties
  3. Inderdaad niet verbazingwekkend. De meeste mensen weten helemaal niet hoe de gezondheidszorg in elkaar zit en welke mogelijkheden er zijn. Overigens ook niet gek, want zo lang je gezond bent verdiep je je er niet in, en als je ziek bent, “overkomt” het je. De ingewikkeldheid wordt door de meeste mensen onderschat. En daardoor wordt de noodzaak om mensen daarin te ondersteunen te weinig gezien. Als we echt naar patiëntenregie willen, dan zullen we er voor moeten zorgen dat ze daarbij op weg worden geholpen.

  4. Dit verbaast me niets. Functiebeschrijvingen van thuishulpen zijn de laatste jaren bij veel organisaties flink uitgekleed (om ze lager te kunnen betalen), met als gevolg een lagere kwalitatievce zorgverlening.
    Gemeenten spelen hierin ook een kwalijke rol, “voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten” is een bekend fenomeen. Die extra rotonde moet er toch ook komen ?

  5. Ik kan mij helemaal vinden in dit onderzoek. Als professional en als dochter van van ouders die thuiszorg mogen ontvangen.Beide moeders geven aan dat er een matige afstemming over de werkzaamheden. De medewerkers wisselen voortdurend en spreken vaak zeer gebrekkig nederlands, laat staan dat zij dit goed kunnen lezen ( zorgplan)Regelmatig wordt er afgezegd en niet vervangen. Verder is het al twee maal is het voorgekomen dat de medewerker uitgebreid haar persoonlijke problemen met moeder besprak ( relatie problemen en het niet kunnen omgaan met de ziekte van vader omdat haar vader ook was overleden aan soort gelijke ziekte) Moeder was hierna erg overstuur en ging zich ook nog zorgen maken over haar thuishulp. Kortom veel thuishulpen zijn onvoldoende toegerust om hun werk goed te kunnen doen, hetgeen de kwaliteit van het werk en
    het arbeidsplezier van het werk niet ten goede komt. We moeten ons hier ernstig zorgen overmaken.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.