Zowel bij de behandeling van relatief milde klachten (eerstelijnstrajecten) als bij complexere aandoeningen (tweedelijnstrajecten), gaan alle cliënten van HSK digitale vragenlijsten invullen. Op verschillende momenten in een behandeling vult een cliënt een of meerdere vragenlijsten in. Deze vragenlijsten helpen een therapeut bij het vaststellen van de diagnose en bij het meten van de voortgang van het herstel.
Voordelen
Het op digitale wijze afnemen van vragenlijsten heeft volgens de organisatie diverse voordelen. Voor de cliënt betekent dit dat voortaan vanuit een vertrouwde omgeving en op een door de cliënt gekozen tijdstip de vragenlijsten kunnen worden ingevuld. Voor de therapeut levert deze digitalisering een efficiënter en minder foutgevoelig werkproces op, doordat de testresultaten ook worden gedigitaliseerd.
Online portal
De vragenlijsten worden in een beveiligde online portal ingevuld, zodat de privacy van de cliënten gewaarborgd blijft. Frank Hengeveld, Commercieel Manager van HSK Groep: ‘Met de lancering van digitaal testen, zetten wij met HSK een belangrijke vervolgstap op het gebied van digitale zorg als onderdeel van de verdere ontwikkeling van e-mentalhealth binnen HSK.’ De organisatie blijft zich de aankomende jaren richten op ambulante zorg en blended e-health, waarbij e-health een aanvulling is op de bestaande face-to-face therapie. (ICTzorg | Foto: ANP – Roos Koole)