Ggz introduceert speciale toolkit voor wachtlijsten

GGZ Nederland, Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en cliëntenorganisatie MIND zijn samen een campagne gestart om ggz-cliënten te informeren over wachtlijsten in de sector. Ze willen daarmee vooral uitleg geven over wat mensen zelf kunnen doen als ze op een wachtlijst komen te staan.
Foto: AdobeStock

Dat melden de drie partijen. Ze vinden het onwenselijk dat cliënten te lang moeten wachten op zorg en denken dat voorlichting een grote rol kan spelen in het helpen van deze mensen. Daarom hebben ze een speciale toolkit ontwikkeld voor de wachtkamer. Die bestaat uit posters, flyers en een countercard voor op de balie. Verder bieden ze via een speciale ‘Weg van de wachtlijst’-website digitale informatie aan, die ook op een monitor in de wachtkamer kan worden getoond.

Maatregelen tegen wachtlijsten ggz

Deze zomer besliste minister Schippers van VWS dat de geestelijke gezondheidszorg een jaar krijgt om ervoor te zorgen dat er geen wachtlijsten meer zijn die langer zijn dan de Treeknormen toestaan. Daarvoor zijn afspraken gemaakt tussen het ministerie en de sector. Zo moet er een betere verdeling worden gemaakt van de behandelcapaciteit, wordt er meer ingezet op e-health en met de samenwerking en afstemming tussen ggz-aanbieders en hun financiers worden verbeterd. Daarnaast wil minister Schippers dat de ambulante zorg in de wijk versneld wordt opgebouwd en dat de beschikbaarheid en toegankelijkheid van acute ggz wordt vergroot. Zorgverzekeraars moeten de bekendheid van wachttijdbemiddeling vergroten, zodat cliënten goed geïnformeerd zijn als ze op een wachtlijst staan. Dat laatste punt lijkt nu te worden aangepakt door ZN, GGZ Nederland en MIND.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.