Governancecommissie fluit rvt terug

De governancecommissie heeft in haar eerste uitspraak de raad van toezicht van een ouderenzorginstelling in het ongelijk gesteld.
Governancecommissie fluit rvt terug

Drie medewerkers van de zorginstelling stapten naar de governancecommissie nadat twee toezichthouders waren ‘doorgezakt‘ naar de raad van bestuur. Op 24 juni 2010 is de organisatie gesplitst in een zorg- en een beheerstichting. De toenmalige bestuurder is door de raad van toezicht onthe¬ven van zijn functie als bestuurder van beide stichtingen en is nu alleen bestuurder van de beheerstichting. Zijn bestuurstaken zijn overgenomen door twee toezichthouders, van wie één al zestien jaar bij de instelling betrokken is.

Zorgbrede Governancecode

Dit is in strijd met de Zorgbrede Governancecode. Conform de code is een lid van de raad van toezicht gedurende een periode van drie jaar na zijn toezichthoudende functie niet benoembaar als bestuurslid van dezelfde organisatie. Slechts onder zeer bijzondere omstandigheden mag een raad van toezicht van deze regel afwijken, zo stelt de commissie. Enkel uitleggen is onvoldoende, er moet blijken dat sprake is van zodanige omstandigheden dat de risico’s van een rolwisseling beperkt zijn en dat gezien de situatie geen andere mogelijkheid aanwezig is. De benoeming mag alleen tijdelijk zijn. Weliswaar heeft de raad van toezicht van de instelling in kwestie uitleg gegeven maar deze uitleg is onvoldoende gemotiveerd en alternatieven zijn niet overwogen.

Invloed

De governancecommissie meent dat iemand die zestien jaar toezichthouder is geweest, zich moei-lijk kan losmaken van de invloed die hij op de organisatie heeft gehad. Het risico is aanzienlijk dat de raad van toezicht onvoldoende in staat is toezicht te houden op zo’n bestuurder. Bovendien had een deugdelijke sollicitatieprocedure moeten plaatsvinden. Dit is niet gebeurd. De raad van toezicht had niet van de code mogen afwijken, zo stelt de governancecommissie.

Advies

Uitspraken van de governancecommissie hebben de status van advies en zijn niet juridisch afdwingbaar. Op 1 april 2007 is de commissie van start gegaan. Belanghebbenden kunnen hier terecht als zij menen dat de Zorgbrede Governancecode niet wordt nageleefd. In minstens drie gevallen, twee ziekenhuizen en een stichting voor gehandicaptenzorg is dit jaar sprake geweest van toezichthouders die bestuurder werden. (Zorgvisie – Carina van Aartsen)

38 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. De Governancecode is een wassen neus. Heb al veel ‘rare’ situaties meegemaakt. Het doorschuiven naar een permanente bestuursfunctie hoort daar ook bij. Maar ook een raad van toezicht functie bekleden terwijl je topmanager of bestuurder bent in een ander, zelfs concurerent ziekenhuis? Dit kan allemaal ongestoord gebeuren ondanks de code.

  3. Wanneer wordt het nu eens tijd dat er een Zorgbond komt, waarin clienten meddezeggenschap krijgen over/in de Zorg! De kwaliteit van zorg zal sterk verbeteren en daarmee de kosten van het managemant sterk verlaagd worden. Het is geen Omzet in de Zorg, maar Opbrengst: dat door de zelfde clienten wordt opgebracht middels allerlei premies etc. Dus meer zeggenschap voor de clienten, waardoor management graaiers en Old Boys Networken eens en voor altijd uit ze Zorg vebannen kan worden!

  4. Het betreft(denk ik ,maak duidelijkheid hier in) de zorginstelling van nusantara. Wat betreft management graaiers ben ik niet mee eens, wat betreft deze zorginstelling . Rvt heeft alle managers er (ontslagen)uitgekocht om het nw beleid door te voeren. Dit was niet nodig de lijnen waren al zeer kort zijn nu veel langer gemaakt dus dit heeft al veel geld gekost hoe is het mogelijk in de zorg !!!!!

  5. Mooi allemaal, maar de schade is inmiddels aangericht. Goed functionerende mensen moeten wijken voor managers die aantoonbaar fout op fout stapelen. Wie houdt zich bezig met hen die hun baan hierdoor hebben moeten opzeggen. Is er voor hen ook een vorm van nazorg. Wat gebeurt er verder met de verantwoordelijken? Gemeenschapsgeld wordt verkwist, een goed draaiende instelling wordt uitgehold, leeggegeten en vervolgens opgedoekt. Jammer dat zo’n governancecommissie alleen maar adviesrecht heeft.

  6. Voor diegenen die geinteresseerd zijn in het volledig verslag van de uitspraak van de Governancecommissie, zie website Scheidsgerecht Gezondheidszorg, kopje “Governancecommissie” uitsprakenregister 2011.
    Welke instantie / toezichthoudend orgaan kan een dergelijke onverkwikkelijke gang van zaken stoppen? Inspectie? Politiek?

  7. Ik heb ook vernomen dat dit om stichting Nusantara gaat. Belachelijk dat een management team moet opstappen omdat ze het niet eens zijn met het bestuur en dan maar uitgekocht worden met geld dat eigenlijk voor de bewoners van een verzorg- verpleegtehuis bestemd is.

  8. Hallo Fred, governance code is een wassende neus, volgens mij is dit nog minder dan een wassende neus. Een code om te zorgen dat de “witte boorden” gewoon hun hobbys van macht en haantjes gedrag kunnen laten gelden. En als je ziet wat voor personen met zware titels in de commissie zitten. Je hoeft niet trots te zijn om opgenomen te worden in deze commissie. Je kunt beter verdrietig zijn dat zo’n commissie bestaat.

  9. Wat hebben jullie spannende en overdreven verhalen allemaal. Deze stichting is wel erg duidelijk en helder in hun beleid: iemand van Raad van Toezicht wordt bestuurder voor pakweg de komende 5 jaar, een andere lid v/d RvT wordt achter de schermen adviseur, een derde lid v/d RvT wordt trainer/adviseur met zijn bureau voor leidinggevenden van de oranisatie (dan doen ze precies wat bestuur wilt) en een vierde lid v/d RvT adviseert/traint de OR al jaren in een specifieke gunstige richting, en er zit een link tussen voorzitter van de OR en de functie van vertrouwenspersoon van de stichting. Een transparante cirkel, toch?

  10. Wilma via welke link moet ik gaan naar ACTIZ? Je zit trouwens fout: de zoon is geen hoofd P&O maar hoofd P&O en ook hoofd van de financiele afdeling (echter waarschijnlijk zonder enige financiel opleiding en ervaring) Hoeft ook niet, als je maar weet hoe je de facturen van de interim mensen moet betalen, toch?

  11. Een jaar verder drie miljoen er door gedraaid aan intrims en mensen er uit gekocht, met meer leidinggevenden dus het ZORGGELD IS OP!!! DAT WORDT BEZUINIGEN OP DE WERKVLOER en daar is de zorg al op dit moment slecht door al die veranderingen !!!! Bedankt Governance commissie ga zo door met de zorgkosten wel beslissingen nemen/vergaderen maar je kunt er niets mee!!!!

  12. ja rvt zit er nog directeur E Jansen nog steeds en de nw dir zorg is ook nog een goede kennis van de rvt/dir dus de cirkel blijft nog steeds gesloten voor de buitenwereld en het personeel maar lekker dom houden maar het geld gaat naar de witte boorden !!!!cursus geven voor het personeel maar het geld blijf bij een persoon van de rvt want die heeft een eigen adviesburo. GOVERNANCE COMMISSIE WAT LATEN JULLIE JE KENNEN !!! Geld gaat niet na de ZORG !!!

  13. De Hr Jong eigenaar Sabor is nu vertrouwenspersoon geworden !!!! gaat nu gesprekken aan met personeel wat er mis in de zorg ,contracten/dienstrooster dit mag niet zegt hij maar zn eigen zoon is hoofd P&O en samen hebben ze dit beleid toch goed gekeurd !!!! De Hr DE JONG is zelfs adviseur van de OR en nu moet die geloofwaardig over komen na het personeel ???? {weten ze wel, maar nu nog een schuldige vinden !} Niemand durf nu de verantwoording te nemen in de R v T na een jaar wantbeleid met veel schulden/lasten . De nieuwbouw is nog niet begonnen maar dan !!!

  14. Ja zegt het maar de bestuurder moet voor 5 sept vertrokken zijn anders gaat het kaarsje van Nusantara UIT !!!!! Bedankt allen die het zo ver hebben gebracht en blijf maar bezuinigen op de zorg RVT. DUS lezen op ACTIZ wat er gaande is op de achter grond Personeel wordt wakker ga het gevecht aan met de OR en dan toch maar de abva kabo erbij halen ??? Ik denk dat dit al te laat is !!!!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.