Grote onvrede zorgaanbieders over inkoop wijkverpleging

Zorgaanbieders zijn niet tevreden over de zorginkoop van de wijkverpleging. Een deel heeft te maken met dalende tarieven en minder grote contracten. Dat blijkt uit een inventarisatie van de NZa naar de zorginkoop in 2015 en 2016.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Zorginkoop_Fotolia_64286883_Subscription_450.jpg
Overproductie wordt niet automatisch vergoed. - Foto: Fotolia

Een groot deel van de zorgaanbieders is net als in 2015 ontevreden over de zorginkoop. In ‘De Monitor wijkverpleging – contracteerproces 2016’ staat dat aanbieders weinig ruimte ervaren om te onderhandelen. Zo zijn afspraken over volumes van cliënten niet onderhandelbaar, terwijl cliëntstromen in de praktijk wel veranderen. Het inkoopproces verloopt grotendeels digitaal, waardoor het aanvoelt als ‘tekenen bij het kruisje’.

Inkoop is arbeidsintensief
Daarnaast zijn er grote verschillen in de wijze waarop de verschillende verzekeraars de zorginkoop hebben georganiseerd. Dat maakt het inkoopproces arbeidsintensief. Ook stellen verzekeraars soms tegenstrijdige eisen, met name bij de inkoop van specialistische zorg. Verder

2
120

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

2 REACTIES

  1. Het wordt nog leuker. T.o.v. de tarieven 2016, staan die van 2017. Die zijn (zeker als gebruik gemaakt wordt van het zgn. vrije experimenteertarief) nog veeeel lager. Laten we elkaar recht in de ogen kijken. Alles wat aan efficiency behaald zal worden vloeit rechtstreeks in de pot van de zorgverzekeraar. De onderhandelingen in deze "concurrerende" markt zijn net begonnen, maar de donkere wolken boven de zorginkoop 2017 dienen zich al weer aan. Ik ben benieuwd welke zorginstellingen in 2017 neergebliksemd zullen worden. Zet maar vast een kruisje.

  2. Lees alle reacties
  3. Waarom nog contracteren?
    De zorgverzekeraars maken contractering steeds ingewikkelder en financieel onaantrekkelijker. Ongecontracteerd zorg leveren wordt daarmee steeds aantrekkelijker: geen budgetplafond, (bij budgetpolissen) wel lagere tarieven. Maar gezien het terugvorderen door zorgverzekeraars bij contractpartners, blijft er van het gecontracteerde uurtarief weinig over.
    Kortom: niet contracteren en klanten een restitutiepolis aanbevelen heeft toekomst!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.