Grote onvrede zorgaanbieders over inkoop wijkverpleging

Zorgaanbieders zijn niet tevreden over de zorginkoop van de wijkverpleging. Een deel heeft te maken met dalende tarieven en minder grote contracten. Dat blijkt uit een inventarisatie van de NZa naar de zorginkoop in 2015 en 2016.
Zorginkoop_Fotolia_64286883_Subscription_450.jpg
Overproductie wordt niet automatisch vergoed. - Foto: Fotolia

Een groot deel van de zorgaanbieders is net als in 2015 ontevreden over de zorginkoop. In ‘De Monitor wijkverpleging – contracteerproces 2016’ staat dat aanbieders weinig ruimte ervaren om te onderhandelen. Zo zijn afspraken over volumes van cliënten niet onderhandelbaar, terwijl cliëntstromen in de praktijk wel veranderen. Het inkoopproces verloopt grotendeels digitaal, waardoor het aanvoelt als ‘tekenen bij het kruisje’.

Inkoop is arbeidsintensief
Daarnaast zijn er grote verschillen in de wijze waarop de verschillende verzekeraars de zorginkoop hebben georganiseerd. Dat maakt het inkoopproces arbeidsintensief. Ook stellen verzekeraars soms tegenstrijdige eisen, met name bij de inkoop van specialistische zorg. Verder

2
56

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement om dit artikel en alle andere premium berichten onbeperkt te lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.