Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

HelpSoq wint Nationale Zorginnovatieprijs

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
De bedenkers van een machine waarmee men makkelijk steunkousen kan aantrekken, hebben de Nationale Zorginnovatieprijs gewonnen.
Helpsoq
HelpSoq

De start-up wint een bedrag van 15.000 euro en krijgt professionele begeleiding voor de verdere ontwikkeling van het product. Managing Director Reinoud Wouters van HelpSoq belooft dit gehele bedrag te besteden aan verpleegkundigen die de compressiekousen dagelijks aantrekken bij een grote groep patiënten. De verwachting is dat de HelpSoq in april op de markt verschijnt.

Juryvoorzitter Jan-Kees Van Wijnen liet weten dat een grote doelgroep baat heeft bij de innovatie. ‘HelpSoq heeft het in zich om lichamelijke klachten en ziekteverzuim te voorkomen. Dat maakt deze innovatie heel waardevol.’

Op maat gemaakt

In vergelijking met normale sokken zijn compressiekousen op maat gemaakt en moeten ze druk leveren. Dat maakt het lastig om ze goed aan te trekken bij patiënten. Bovendien dient dit direct na het opstaan of het douchen te gebeuren, want door het staan en lopen worden de benen dikker. Veel patiënten kunnen dit niet zelf doen, vanwege ouderdom of een aandoening. Het ontbreekt ze aan kracht en handigheid om de compressiekous zelf over het been te hijsen en worden geholpen door verpleegkundigen en mantelzorgers. Volgens HelpSoq ervaren zij het omdoen van de compressiekousen als een fysiek belastend proces en geeft dit regelmatig ergernis.

Helpsoq

Initiatiefnemer van HelpSoq is ervaringsdeskundige Harpert Wouters. ‘Mijn huis staat vol apparaten die mij helpen bij het poetsen van tanden, het blenden van groenten en het boren van gaten. Allemaal machines die ons al tientallen jaren bijstaan en dingen mogelijk maken. Dingen die met de blote handen niet te doen zijn. Hoe bizar is het dat er in Nederland meer dan 300.000 mensen elke dag hun compressiekousen moeten aantrekken, maar daar geen vlot werkend hulpmiddel bij kunnen gebruiken?’ Het viel hem op dat bestaande hulpmiddelen ook niet leken te werken.

Zonder hulp

Om dit probleem op te lossen nam Wouters contact op met het designbureau NPK in Leiden. Uiteindelijk was een ring de eenvoudige oplossing. Een machine rolt met kracht de compressiekous op een stevige ring, die uit twee delen bestaat die magnetisch in elkaar klikken. Bij het aanschakelen van het apparaat draaien de rubberen tandwielen en brengt de gebruiker de opening van een compressiekous over de tandwielen. De machine rolt nu de kous over de gladde ring. Vervolgens haalt men de ring met kous van de machine en plaatst deze over het been. De kous rolt daarna netjes af over het been. Volgens Wouters is het proces bij beide benen binnen twee minuten afgerond en hoeven sommige patiënten nu niet meer op hulp te wachten. Na een test bij verpleeg- en verzorgingshuis ZorgCirkel in Landsmeer trekken nu de verpleegkundigen dagelijks de kousen aan bij zo’n tweehonderd bewoners. Dit scheelt hen twaalf minuten per patiënt.

Demo

Bekijk de oude en de nieuwe manier van steunkousen aantrekken.

2 REACTIES

  1. Ik wil toch even wat kwijt over het filmpje er wordt al jaren niet meer zo gewerkt zowiezo gebruikt men hulpmiddelen.

    Maar het is een mooi apparaat vraag me af wordt dit ook vergoed? Want oudere mensen kunnen dit niet even zo betalen dan heb ik het over de thuiszorg
    Je moet dan wel goed inkomen hebben in de maand.

  2. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.