Uit de studie van Bakker wordt duidelijk dat vooral jongdementerenden – jonger dan 65 jaar – gemiddeld negen jaar thuis verblijven voor ze in een instelling opgenomen worden. Bij oudere mensen met dementie is dat gemiddeld vier jaar. Door mantelzorgers van jongdementerenden te begeleiden in de omgang met probleemgedrag van de cliënt, kan de zorg thuis verlengd worden.
Probleemgedrag
Het promotieonderzoek van Christian Bakker, vastgelegd in het proefschrift Young-onset dementia: care needs & service provision, is gericht op jongdementerenden en hun mantelzorgers. Bakker laat zien dat het niet-vervullen van de behoefte aan hulp en zorg probleemgedrag bij jongdementerenden kan verergeren. Het gaat dan bijvoorbeeld om de behoefte aan passende dagbesteding, gezelschap, intieme relaties en informatie. Hulpverleners moeten zich daarom niet alleen richten op het verminderen van het probleemgedrag van de patiënt, maar ze moeten ook aandacht besteden aan de (onvervulde) zorgbehoeften van patiënten.
Verantwoordelijkheid
Driekwart van de totale zorg voor jonge mensen met dementie bestaat uit mantelzorg. In de helft van de gevallen is er slechts één mantelzorger beschikbaar voor een patiënt. Deze ‘alleenstaande’ mantelzorgers hebben, naast de zorg, natuurlijk ook allerlei andere taken, zoals werk of opvoeding van kinderen. Zij hebben te maken met een groot spanningsveld tussen hun reguliere taken en de verantwoordelijkheid voor de zorg. De mantelzorgers stellen het gebruik van professionele zorg zo lang mogelijk uit.
Uitstellen
Specifieke ondersteuning van mantelzorgers kan opname van vooral jongdementerenden in een instelling met een aantal jaren uitstellen. De kans op opname is groter wanneer de mantelzorger zich onvoldoende toegerust voelt om nog zorg te bieden. Met hulpprogramma’s die zijn gericht op het leren omgaan met probleemgedrag, kan opname uitgesteld worden. Lusteloosheid (apathie) blijkt bij jonge dementiepatiënten een belangrijke aanleiding voor opname.
Geachte Margot . Brieven van de r-overheid zijn zeer vaak niet meer ondertekend , omdat ze geautomatiseerd zijn samengesteld. Veelal bent u trouwens ook niet meer dan een kenteken of een sofi-nummer . In crisistijden gaat efficiëncy boven egards .
in ieder gevsl hebben deze ook recht op behandeling, indien deze terecht effectief en doelmatig is in zover het welzijn ten goede van de client komt.
Prima stuk; heel herkenbaar. Ook uit dit onderzoek blijkt wederom het belang van goede, gestructureerderde ondersteuning aan mantelzorgers van mensen met dementie. Het stoort me buitengewoon dat in de kop van het artikel over ‘dementerenden’ gesproken wordt, ook later komt dat in de tekst nog eens terug. Een mens is toch méér dan zijn ziekte?? Het zou mooi zijn als ook in artikelen van Zorgvisie meer respect tot uiting komt voor mensen met dementie, zodat op die manier een taboe doorbroken wordt.