Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Afvinklijstjes blijven kwaliteit ouderenzorg bepalen

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
De Inspectie voor de Gezondheidszorg, zorgkantoren, visitatiecommissies, beroepsgroepen en cliënten hanteren straks ieder hun eigen verantwoordingscriteria voor goede zorg. Dat staat in het concept Kwaliteitskader voor kwaliteit in de ouderenzorg.
Oudere_450_iStock_000019827227_XXXLarge.jpg
Foto: iStock
Premium

Het consultatiedocument ‘Kwaliteit in dialoog’

Premium

Wilt u dit artikel lezen?


    Al abonnee? Log dan in

    5 REACTIES

    1. @redactie Zorgvisie: het genoemde document is al sinds juni dit jaar openbaar. Bij Lable gebruiken we het concept kwaliteitskader om mee te denken (en te praten) HOE dit vorm te geven in de praktijk zodat vinkenlijstjes vanzelf overbodig worden. Laten we ons daar met z'n allen voor inzetten, dat geeft positieve energie weet ik uit ervaring!

    2. Lees alle reacties
    3. Vanuit het internationale interRAI netwerk is een slimme geïntegreerde oplossing ontwikkeld waarbij de zorginhoudelijke vastlegging van iemands wensen en functioneren ook gebruikt kan worden om de kwaliteit te monitoren. Hiermee kunnen de losse afvinklijstjes de prullenbak in. In veel landen heeft deze oplossing al ingang gevonden. Ook in Nederland zijn enkele voorloper praktijken hiermee begonnen. Kijk eens op http://www.nedrai.org

    4. Bovenstaand artikel laat nadrukkelijk zien, dat er op geen enkele wijze gekeken wordt naar de werkelijkheid. De werkelijkheid is dat 99,9% van onze medewerkers het ongelooflijk goed doen. Vooraf goed in staat zijn om risico's in te schatten. Zich een slag in de ronde werkt en daarnaast belast wordt met het bijhouden van alle nutteloze administratieve handel en wandel. Dat ondanks dat er net als in de rest van ons land weleens zaken misgaan. Ik zou haast een actie beginnen om me achter de NCZ te scharen. Want voor de client én onze medewerker gaat het vooral om
      BASS en overigens de overige aspecten zijn in 99,9 % gewoon op orde.

    Geef uw reactie

    Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.