Afvinklijstjes blijven kwaliteit ouderenzorg bepalen

De Inspectie voor de Gezondheidszorg, zorgkantoren, visitatiecommissies, beroepsgroepen en cliënten hanteren straks ieder hun eigen verantwoordingscriteria voor goede zorg. Dat staat in het concept Kwaliteitskader voor kwaliteit in de ouderenzorg.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Oudere_450_iStock_000019827227_XXXLarge.jpg
Foto: iStock

Het consultatiedocument ‘Kwaliteit in dialoog’ moet het fundament vormen voor het nieuwe Kwaliteitskader kwaliteit van zorg in de ouderenzorg. Het document, dat nog niet openbaar is, maar wel in handen van Zorgvisie, is opgesteld door een werkgroep van de brancheorganisaties ActiZ, BTN, NPCF, Verenso en V&VN. Ze moeten voor 1 oktober de steun van hun achterban hebben, want dan moet het kwaliteitskader af zijn. Als dat niet lukt, neemt het Zorginstituut Nederland de regie over.

Afvinklijstjes
De bedoeling was om het ‘oude kwaliteitsdenken’, gebaseerd op verantwoording, protocollen en afvinklijstjes te verlaten. Dat leidt er in de praktijk toe

5
214

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

5 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Bovenstaand artikel laat nadrukkelijk zien, dat er op geen enkele wijze gekeken wordt naar de werkelijkheid. De werkelijkheid is dat 99,9% van onze medewerkers het ongelooflijk goed doen. Vooraf goed in staat zijn om risico's in te schatten. Zich een slag in de ronde werkt en daarnaast belast wordt met het bijhouden van alle nutteloze administratieve handel en wandel. Dat ondanks dat er net als in de rest van ons land weleens zaken misgaan. Ik zou haast een actie beginnen om me achter de NCZ te scharen. Want voor de client én onze medewerker gaat het vooral om
    BASS en overigens de overige aspecten zijn in 99,9 % gewoon op orde.

  3. Vanuit het internationale interRAI netwerk is een slimme geïntegreerde oplossing ontwikkeld waarbij de zorginhoudelijke vastlegging van iemands wensen en functioneren ook gebruikt kan worden om de kwaliteit te monitoren. Hiermee kunnen de losse afvinklijstjes de prullenbak in. In veel landen heeft deze oplossing al ingang gevonden. Ook in Nederland zijn enkele voorloper praktijken hiermee begonnen. Kijk eens op http://www.nedrai.org

  4. @redactie Zorgvisie: het genoemde document is al sinds juni dit jaar openbaar. Bij Lable gebruiken we het concept kwaliteitskader om mee te denken (en te praten) HOE dit vorm te geven in de praktijk zodat vinkenlijstjes vanzelf overbodig worden. Laten we ons daar met z'n allen voor inzetten, dat geeft positieve energie weet ik uit ervaring!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.