Ieder(in): Aanvragen van zorg leidt tot veel frustratie

Mensen met een levenslange beperking of een chronische ziekte voelen zich vaak niet serieus genomen als ze zorg of voorzieningen aanvragen. Dat blijkt uit onderzoek van belangenorganisatie Ieder(in).
Ieder(in)
Ieder(in): bureaucratie bij aanvragen zorg

Het onderzoek van Ieder(in), waarvoor 50 diepte-interviews werden afgenomen, geeft een duidelijk beeld van de bureaucratie en de lange duur van procedures.

Gebrek aan deskundigheid

Ook ervaren de deelnemers aan het onderzoek vaak een gebrek aan deskundigheid. Hierdoor krijgen ze vaak niet meteen de juiste ondersteuning of voorzieningen. Dat lukt meestal pas na lang aan de bel trekken of door in bezwaar te gaan, aldus IederIn. Gebrek aan deskundigheid leidt er soms ook toe dat er steeds weer (medische) informatie en advies bij derden wordt opgevraagd. Hierdoor kan het krijgen van ondersteuning soms maanden duren.

Een van de geïnterviewden beschrijft het regelen van ondersteuning als volgt: ‘Het is de bedoeling dat we dankzij die ondersteuning kunnen participeren. Maar het proces  is zo bureaucratisch en belastend dat er voor daadwerkelijk participeren weinig tot geen energie meer overblijft.’

Minister De Jonge

De interviews zijn gehouden in het kader van het programma Zorg verandert van Ieder(in). Directeur Illya Soffer roept het nieuwe kabinet op tot actie. ‘De hervorming van de langdurige zorg is drie jaar geleden ingezet. Niet alleen ons onderzoek, maar ook allerlei eerdere onderzoeken laten zien dat het nieuwe systeem voor mensen met een langdurige zorgvraag niet werkt.’

Het beste zou zijn dat er alsnog een nieuwe, aparte regeling komt voor deze groep mensen, aldus Soffer. ‘Maar als dat politiek niet haalbaar is, dan moet minister De Jonge in ieder geval snel drie verbeteringen doorvoeren.

Kastje naar de muur

‘Ten eerste: maak de indicatiestelling voor zorg via gemeenten onafhankelijker. Bied bijvoorbeeld de mogelijkheid van een second opinion door een onafhankelijke instantie. Ten tweede: maak het eerste loket waar iemand zich meldt verantwoordelijk voor het realiseren van de oplossing, zodat mensen niet meer van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ten derde: school de Wmo-consulenten zo bij dat ze de kennis en ervaring van mensen met een beperking gaan benutten bij het bedenken van een oplossing.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.