De inspectie heeft voor de Staat van de Gezondheidszorg 2009 onderzoek gedaan bij een aantal instellingen in alle sectoren van de gezondheidszorg. Ze heeft bekeken waarom sommige instellingen goed functioneren en welke lessen geleerd zijn in zorginstellingen waar calamiteiten zijn gebeurd.
Raad van toezicht
Veiligheid van cliënten is volgens de IGZ afhankelijk van de volgende factoren: professionals werken samen, spreken elkaar aan als het fout gaat en leggen verantwoording af aan het bestuur; bestuurders zien kwaliteit en veiligheid als hun kerntaak, vragen verantwoording over het effect van de zorg en grijpen zo nodig tijdig in; raden van toezicht letten niet alleen op de financiën maar ook op de manier waarop bestuurders hun verantwoordelijkheid voor de kwaliteit waarmaken.
Appèl op zorgbestuurders
Met het rapport wil de IGZ de sector een spiegel voorhouden. “We doen een appèl op bestuurders, toezichthouders en professionals om verantwoordelijkheden te benoemen”, licht Wim Schellekens, hoofdinspecteur curatieve zorg, toe. “Ze moeten werken aan cultuur waarin het normaal is om elkaar ter verantwoording te roepen als dingen fout gaan. Dat is de beste manier om ons buiten de deur te houden.”
Toezichtnormen
De inspectie gebruikt 2010 om samen met de sector normen vast te stellen voor goed bestuur en intern toezicht, inclusief de wijze waarop de inspectie hierop toeziet. Schellekens: “Aan het einde van het jaar halen we de netten omhoog en maken we bekend hoe de inspectie toezicht gaat houden op goed bestuur en toezicht.” (Zorgvisie – Krista Kroon/Bart Kiers)
Lees ook:
Programma patiëntveiligheid uitgebreid met nazorg
Ziekenhuisbestuurder geeft de doorslag voor kwaliteit
Te druk voor kwaliteit