Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

IGZ wordt opener over calamiteiten

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat – samen met partijen in de zorg - de komende jaren meer informatie openbaar maken over calamiteiten in de zorg. Om te bepalen welke informatie naar buiten wordt gebracht, voert de inspectie gesprekken met verschillende partijen in de zorg. Gisteren vond het eerste gesprek plaats met de ziekenhuizen.
patiëntveiligheidfotolia400.jpg
Foto: Fotolia

Vanaf eind augustus organiseert de inspectie een reeks dialoogsessies. De inspectie gaat in gesprek met bestuurders, toezichthouders, zorgaanbieders, cliënten(raden)) uit de zorg. Uitgangspunt van de inspectie bij de gesprekken is gezond vertrouwen in de zorgaanbieder. De IGZ schrijft: ‘We gaan er vanuit dat zorgaanbieders veilige en goede zorg willen geven. Een zelfkritische houding en openheid om van elkaars fouten te leren zijn hierin belangrijke voorwaarden. Om die reden vindt de inspectie het van belang dat de zorg – waar mogelijk – de informatie over calamiteiten zelf openbaar maakt en met elkaar deelt.’

Openheid
In de afgelopen tien jaar is volgens de Inspectie hard gewerkt aan patiëntveiligheid en het leren herkennen van wat een calamiteit is. ‘Openheid over calamiteiten en wat er van geleerd is, is een logische volgende stap. Ook een aantal veranderingen op het gebied van wet- en regelgeving maken het mogelijk om meer openheid te geven. Dit jaar is de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) in werking getreden. Daarnaast ligt er ook een voorstel tot wijziging van de Gezondheidswet in de Tweede Kamer. Naast een gesprek over openheid over calamiteiten, zal ook aandacht worden besteed aan het begrip calamiteit zelf. De inspectie wil hiermee input krijgen voor de nieuwe circulaire meldplicht bij calamiteiten. De IGZ publiceert deze circulaire dit najaar. Deze moet meer duidelijkheid bieden aan zorgverleners over wanneer iets een calamiteit is en wanneer er bij de inspectie gemeld moet worden.’

Dossier Patiiëntveiligheid
Patiënten en cliënten moeten kunnen rekenen op veilige zorg. Soms gaan er dingen mis en dat leidt tot incidenten en calamiteiten. Zorginstellingen zijn verplicht calamiteiten te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Evenals een patiënt of diens naaste kan de Inspectie een tuchtzaak aanhangig maken.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.