Inspecties testen gemeenten op hulp aan mensen met licht verstandelijke beperking

Ervaringsdeskundigen gingen als mystery-guests aan de slag en beoordeelden de gemeente op hun toegankelijkheid.
toegankelijkheid van de gemeente voor mensen met LVB
Rapport toegankelijkheid van de gemeente voor mensen met LVB

De ervaringsdeskundigen stellen face-to-facecontact zeer op prijs. Contact via mail of telefoon kwam echter zeer moeilijk tot stand. Dat blijkt uit het eerste onderzoeksrapport over de gemeente Goes.

Mystery-guest

De mystery-guests bedachten vooraf een hulpvraag en bezochten voor het antwoord daarop websites en loketten van de gemeente en van gemeentelijke diensten, zoals het Centrum voor Jeugd en Gezin, de schuldhulpverlening en de balie van het Stadskantoor. Ook zochten ze contact via email en telefoon. Elke ervaringsdeskundige werd vergezeld door een coach, die zich voordeed als kennis.

Licht verstandelijke beperking

Over het algemeen waren de ervaringsdeskundigen positief over de toegankelijkheid van de gemeentelijke diensten in Goes. Dat gold bij de face-to-facecontacten tijdens het inloopspreekuur van het Centrum Jeugd en Gezin en ook bij de schuldhulpverlening. De ervaringsdeskundigen vonden het prettig dat de medewerkers vriendelijk en meelevend waren, de tijd namen en afspraken op papier meegaven. Maar als men contact zocht via email of telefoon, kwam persoonlijk contact zeer moeizaam tot stand. Zeker voor mensen met een licht verstandelijk beperking wordt de drempel dan erg hoog. Zo vertelden de ervaringsdeskundigen dat zij dan in een ‘echte’ situatie zouden afhaken.

Rijksinspecties Toezicht Sociaal Domein

De rijksinspecties van het Toezicht Sociaal Domein hebben hun onderzoek uitgevoerd in de gemeenten Goes, Amsterdam, Weststellingwerf, Utrecht en Winterswijk in de periode mei-november 2017. Bij de voorbereiding en uitvoering van het onderzoek is nauw samengewerkt met de LFB, de cliëntenorganisatie van en door mensen met een licht verstandelijke beperking. Mensen met een licht verstandelijk beperking hebben als ervaringsdeskundigen meegewerkt aan het onderzoek.

Gemeente Goes

Het onderzoek is naderhand besproken met medewerkers van de gemeente Goes. De medewerkers herkenden de verhalen van de ervaringsdeskundigen. Ze willen hun website verbeteren en begrijpelijker taal gebruiken op de websites van gemeente en gemeentelijke diensten. Mensen met een licht verstandelijke beperking zijn enthousiast over hulp als er persoonlijk contact met de gemeentemedewerkers is. Dat willen de medewerkers zelf ook. Als inwoners meer kunnen regelen via de website, blijft er voor de medewerkers van het klantcontactcentrum meer tijd over om te besteden aan hulpvragers die liever persoonlijk contact hebben, zoals degenen met een licht verstandelijke beperking.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.