Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Je kan als bestuurder niet overal zijn’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Geranne Engwirda (53) keert terug naar de sector waar ze haar carrière is begonnen: de ziekenhuiszorg. Op 1 oktober begint ze als bestuurslid in het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven.
'Je kan als bestuurder niet overal zijn'

In totaal heeft ze vijf jaar in de verstandelijkgehandicaptensector gewerkt. Toch voelt haar tijd bij ’s Heeren Loo niet als een uitstapje, zegt ze: ‘Ik kon hier op een mooie bestuursfunctie beginnen. Er moest veel gebeuren, zoals de financiële positie verbeteren en een nieuwe missie en visie ontwikkelen die past bij de huidige tijd.

Bestuursportefeuille

Het perspectief bij ’s Heeren Loo Zorggroep is anders dan bij het Catharina Ziekenhuis: de care sector is niet primair gericht op genezing. We geloven in de ontwikkeling van elk mens en kijken naar waar mensen met een verstandelijke beperking nog in kunnen groeien en ontwikkelen. We betrekken henzelf en hun familie bij de zorg. Dat vind ik heel mooi’.

Engwirda gaat naar een kleinere organisatie. ’s Heeren Loo is een landelijke zorgaanbieder met een omzet van 658 miljoen euro. De omzet van het Catharina Ziekenhuis is bijna de helft kleiner, 358 miljoen euro. Deze nieuwe functie geeft haar de kans weer dichter bij de zorg te zijn: ‘Ik zit in het ziekenhuis en krijg ook de verantwoordelijkheid voor een zorgdivisie. Welke dat is, daarover zijn we nog in overleg.  Daarnaast heb ik financiën, hrm, en ict in mijn portefeuille. In zijn totaliteit wordt mijn bestuursfunctie in het ziekenhuis breder en het bestuurlijke proces is er complexer.’

’s Heeren Loo

Engwirda is trots op de verbetering van de financiële positie van ’s Heeren Loo die de afgelopen jaren tot stand is gebracht: ‘We hebben elk jaar een procent solvabiliteitsgroei gerealiseerd en we zitten nu op 23 procent. Dat is de basis voor een goede relatie met de banken.’ De organisatie is volop aan het investeren in het vele vastgoed. Ook de oprichting van het Shared Service Center is een succes. Dat is een dienst binnen de organisatie die op basis van interne dienstverleningsovereenkomsten de zorg ondersteunt tegen marktconforme prijzen. ‘In het Shared Service Center zijn alle randvoorwaardelijke processen ondergebracht, zoals administratie, inkoop, schoonmaak en ict. Ik ben er trots op dat we dat hebben weten te bereiken in zo’n groot concern. Het zou me niet verbazen als het Shared Service Center straks ook diensten gaat verlenen aan andere zorginstellingen.’

’s Heeren Loo richt zich vooral op cliënten met complexe zorgvragen. Het concern heeft ruim 700 behandelaars in dienst en beschikt daarmee over een grote hoeveelheid kennis: ‘Wij stellen onze expertise ter beschikking aan onze samenwerkingspartners: collega-instellingen, de gemeenten en huisartsen. We hebben bijvoorbeeld een speciaal telefoonnummer geopend waardoor een huisarts snel even kan overleggen met een van onze AVG-artsen.’

Catharina Ziekenhuis

Engwirda gaat  haar ervaring met bijvoorbeeld de inrichting van de ondersteunende diensten en de manier van klantvolgend werken inzetten in het Catharina Ziekenhuis. Ze wil besturen vanuit vertrouwen, zegt ze: ‘Je kan als bestuurder niet overal zijn. Een aantal dingen moet je strak regelen, zoals planning en control en de resultaten die je wilt behalen. Daarnaast moet je kunnen vertrouwen op je management.’ De veiligheidscultuur in ziekenhuizen staat in het brandpunt van de publieke belangstelling. Ruzies tussen specialisten worden breed uitgemeten. Ook het Catharina Ziekenhuis kan daarover meepraten. Engwirda: ‘Als dingen door omstandigheden niet goed zijn gegaan, ben je als bestuurder verantwoordelijk en zal je daarnaar moeten handelen. Ik vind het goed dat van fouten wordt geleerd. Maar ik vind het wel jammer als mensen defensief gaan handelen. Als je alles volgens het boekje doet en niet goed kijkt wat een cliënt nodig heeft, krijg je slechte zorg. Professionals moeten eigen verantwoordelijkheid durven nemen als dat nodig is.’

Engwirda kijkt met veel plezier terug op haar bestuursperiode bij ’s Heeren Loo, waar ze ‘ontzettend betrokken medewerkers’ heeft getroffen. In het Catharina Ziekenhuis verwacht zij vergelijkbare gedrevenheid en ambitie. Engwirda: ‘Ik heb zeer gedreven professionals ontmoet tijdens het wervingsproces. Het gekke is: ik heb nog niet in het ziekenhuis zelf rondgelopen. Zo’n proces vindt buiten de deur plaats. Deze week krijg ik een rondleiding en daar verheug ik me op.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.