De Tweede Kamer heeft de gehele brief van minister Klink van 19 januari over de invoering van prestatiebekostiging als controversieel bestempeld. Wel vraagt de Kamer een brief van minister Klink waarin hij de financiële gevolgen van het niet invoeren van de prestatiebekostiging op een rijtje zet, zowel voor de overheidsfinanciën als voor de ziekenhuizen. “Waar kookt het financieel over”, wil VVD-Kamerlid Halbe Zijlstra weten. CDA-Kamerlid Jan de Vries kan zich voorstellen dat technische zaken, zoals de invoering van DOT (dbc’s op weg naar transparantie) wel gewoon doorgaan. “Laat het kabinet aangeven wat noodzakelijk is.”
‘Beleidsarm voor fijnproevers’
De PvdA, de SP en GroenLinks tekenen bezwaar aan tegen een dergelijke brief. “Ik heb geen behoefte aan een ‘doe-je-huiswerk-overbrief’ van Klink”, verklaart PvdA-Kamerlid Eelke van der Veen. “Dan komt hij met dezelfde brief als in januari. We willen een beleidsarme brief.” De PvdA wil alleen die zaken met Klink bespreken die budgettaire gevolgen hebben: de medisch specialisten moeten onder het budgettair kader vallen en de mechanismen waarmee budgettaire overschrijdingen van ziekenhuizen of specialisten moeten doorgaan. Klink moet niet meer doen dan op de winkel passen, vindt ook Jolande Sap van GroenLinks. “Hij moet zich beperken tot die zaken die in het kader van de begroting noodzakelijk zijn.” De linkse partijen worden echter weggestemd door de rest van de Kamer. Volgens SGP-Kamerlid Bas van der Vlies vindt het verschil tussen het voorstel van enerzijds VVD/CDA en anderzijds de linkse partijen minimaal, “het is beleidsarm voor fijnproevers”.
Kapitaallasten
Verder wil de Tweede Kamer van Klink helderheid over de kapitaallasten. De PvdA en de VVD willen niet dat de minister nieuw beleid inzet, maar alleen kijkt naar zes ziekenhuizen die in grote financiële problemen verkeren als er dit jaar geen duidelijkheid komt over de vergoeding van kapitaallasten. “Waar spelen de problemen en welke voorzieningen gaat de minister treffen?”, aldus Van der Veen. Ook over de kapitaallasten in de AWBZ wil de Kamer duidelijkheid. VVD-Kamerlid Anouschka van Miltenburg wil weten waarover moet worden beslist om te voorkomen dat zorginstellingen in 2011 in de problemen komen nu de overgangsregeling niet doorgaat.
Controversiële onderwerpen
Andere controversiële onderwerpen zijn de uitvoering van de AWBZ door zorgverzekeraars, de nieuwe Cliëntenwet en wijzigingen in de indicatiestelling AWBZ. De initiatiefwet van Agnes Kant (SP) over wijziging van de Wmo gaat wel door, want dat is een initiatief van de Kamer, niet van het gevallen kabinet. (Zorgvisie – Bart Kiers)
Lees ook:
Ziekenhuizen kunnen fluiten naar bouwgeld
Klink: taboe op marktwerking zorg kost geld
PvdA definitief tegen marktwerking in de zorg
Kamer botst met Klink over kapitaallasten
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
als zorgverlener heb ik de volgende vragen ingeschaald om de reacties te toetsen van de zorgverleners-mogelijk kan ik dan de wens van de zorgverlener inschatten!
wachtwoord-giroblauw(niet oranje!)
Wiliam redeneert wel erg simpel, het komt wel/niet goed en waar komt dan de rekening. Marktwerking in de zorg wordt een drama net als bij het openbaar vervoer en bij andere openbare voorzieningen zoals stroom. De toplui vangen miljoenen en de rekeing komt bij de klant, jij dus Wiliam
Het blijkt , dat de Politiek niet weet waar ze het over gehad hebben. Ze hebben gekozen voor de Marktwerking en vervolgens bemoeien ze zich over van alles en nog wat over de Zorg wat over gelaten is aan de Markt.Voorbeelden van Mis-management zijn o.a. ( de Ouderen kennen het nog ) de RSV-affaire ; FOKKER ; NS ; en zo kan ik even doorgaan met voorbeelden. Laat de Markt zijn/haar werk doen , en het komt wel/niet goed. De rekening komt vanzelf.Zie ook o.a. de Betuwe-Spoorlijn; de HSL-Lijn wat Miljarenden heeft gekost en wat is het Rendement voor de Belastingbetaler ? Meer Belasting betalen !
Helemaal mee eens!
Kan niet anders vaststellen dat bijzonder weinig van onze 150 kamerleden op de hoogte zijn van daadwerkelijk aan de hand is m.b.t. de marktwerking in de zorg.
Het zijn bestuurders op hoofdlijnen en hebben angst voor de realiteit.
De winsten in de zorg bestaan grotendeels uit winst u.h.v. rentenormering en niet o.b.v. effectieve bedrijfsvoering.
Hoog rijd dat er is bedrijfsvoering gaat plaatsvinden. Geen 8 tot 5 mentaliteit a.g.v. budget systhematiek. Marktwerking ook m.b.t. werktijden, dit maakt de zorg weer aantrekkelijk als werkgever omdat er ook voor 8 en na 5 gewerkt kan worden.
Het controversiel maken van dit onderwerp is een zwakte bod van de linkse kant in de politiek.