Het DOT-systeem (DOT staat voor dbc’s op weg naar transparantie) moet op 1 januari 2012 worden ingevoerd om prestatiebekostiging mogelijk te maken. Dat is een jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was. De invoering gaat gepaard met een overgangsregime (Z-waardemodel) waarbij de budgetten van instellingen drie jaar lang worden gefixeerd.
”Maar als je de budgetten fixeert, fixeer je ook de patiëntenmutaties. Stel dat de ene instelling door het selectieve inkoopbeleid van een zorgverzekeraar, bijvoorbeeld CZ, meer patiënten krijgt. Hoe ga je dan de patiëntenstromen verrekenen? Dat is een levensgroot probleem”, aldus Klink.
Uitbreiden vrije deel
Tegelijk moet het vrij onderhandelbare deel van het ziekenhuisbudget worden uitgebreid naar
50 procent. Ook dit vrij onderhandelbare deel valt straks onder het budgetplafond. Klink spreekt in dit opzicht van “een enorme stap terug” die nodig is omdat het vaststellen van prijzen in een systeem in transitie zeer moeilijk is. Klink: “Het is reculer pour mieux sauter.” (Een stap terug doen om een beter resultaat te bereiken-red.)
Budgetplafonds
De kanttekeningen van Klink zijn opmerkelijk. Eerder hield hij steeds vast aan de invoering van
het overgangsmodel met budgetplafonds terwijl de ziekenhuizen hier grote kritiek op hebben. Zij vrezen dat de dynamiek uit de sector verdwijnt en dat ziekenhuizen die slecht presteren achterover gaan leunen. Bovendien zijn zij bang dat het budgetplafond ook na drie jaar in stand wordt gehouden.
Besluit Schippers
De huidige minister van VWS, Edith Schippers, moet dit jaar een besluit nemen over de voortgang van dit dossier. De invoering van de prestatiebekostiging en het DOT-systeem zijn in het regeerakkoord opgenomen.
DOT
DOT is een vereenvoudigd dbc-systeem dat gaat werken met duidelijke zorgproducten. De huidige dertigduizend dbc’s worden vervangen door drieduizend zorgproducten die medisch herkenbaar zijn. Op deze manier moet de administratieve last worden verkleind en moet er een heldere onderhandelingstaal ontstaan tussen de ziekenhuizen en de verzekeraars.
Simulatietesten
Ziekenhuisvereniging NVZ heeft eerder gewaarschuwd voor de opeenstapeling aan veranderingen. De vereniging is onlangs begonnen met simulatietesten van DOT bij een groot aantal ziekenhuizen, omdat ze vraagtekens heeft bij de kwaliteit van het nieuwe bekostigingssysteem. (Zorgvisie – Eric Bassant)
Lees ook:
NVZ start met het testen van DOT
Klink bezuinigt twee miljard euro op zorg
Vaarwel Klink
Gezocht: Zorgmanager en Talent van het jaar 2011
De inschrijving voor Zorgmanager en Talent van het jaar 2011 is weer gestart.
Meer over de procedure.
Dbc’s op weg naar totale chaos
9 januari 2009
In de nieuwsbrief van 9 januari schreef Marjon de Groot-Kortekaas, hoofd planning en control van het Diaconessenhuis Leiden, op persoonlijke titel een kritische bijdrage over de centraal gebouwde afleidingsmodule voor diagnose-behandelingcombinaties die de lokaal ingerichte validatiemodules van alle ziekenhuizen moet gaan vervangen. Dit plan maakt onderdeel uit van het project DOT, Dbc’s op weg naar transparantie. U kunt hier het volledige artikel downloaden waarin zij uiteenzet hoe DOT hiermee de weg naar totale chaos inslaat.
Dbc’s op weg naar totale chaos (64000 B)
Klink & VWS kunnen zich beter met Sinterklaas en Zwarte Piet bezighouden dan met gezondheidszorg en marktwerking waar ze de ballen verstand van hebben. Uiteindelijk lopen ze voortdurend om de brei heen wetende, dat zij toch niet ter verantwoording kunnen worden geroepen als het misloopt.
Betere naam voor DOT is ZOB – Zorg op weg naar Dijsselbloem.
Niet voor het b segment, is nu immers ook niet het geval, nooit geweest ook. En dat is het bezwaar van Klink: een stap terug in de tijd.
Zonder DOT geen z waarde voor het b segment…
Als invoering DOT zorgt voor de zaken die Klink, met kennis van zaken, signaleert, waarom dat dan niet serieus nemen? In plaats van zoals hierboven de loopgraven op te zoeken (en te schelden??) is het misschien tijd om eens goed na te denken over de reële bezwaren.
Toch heeft hij gelijk. Als producten straks in een vergaarbak komen (per definitie, want aantal neemt af), kan noch patient noch ziekenhuis noch dokter noch verzekeraar juistheid nagaan. Veel zaken zijn nog niet geregeld, ordercommunicatie werkt vrijwel nergens dus controle is niet mogelijk. DOT wordt een chaos, herlees deze reactie begin 2012 maar.
Het lijkt erop dat de DOT-evangelisten niet tegen slecht nieuws kunnen. Face it: Klink heeft weer gelijk.
Toch typisch dat zo’n Klink daar nu mee komt. Eerder hoorden we hem hier niet over. Past dit soms nu in de pure partijpolitiek?
Redactie: een rectificatie is wel op zijn plaats. Klink is kritisch over het tijdelijke overgangsregime. Niet over DOT!!
Het gaat inderdaad niet om DOT, maar om de andere onderwerpen. DOT is juist een grote stap vooruit! Minder administratieve lasten en betere producten.
Klink was toch de vorige minister VWS, onder wiens verantwoordelijk DOT ontwikkeld en voorbereid werd, waarom is hij nu zo kritisch en niet tijdens zijn ministerschap
Volgens mij is Klink niet kritsisch over invoering DOT, zoals de kop suggereerd, maar over marktwerking en prestatiebekosting onder het Z-waarde model.