Volgens Klink houden sommige specialisten voor eigen financieel gewin DBC’s langer open dan nodig is. Daarom zal hij de bekostigingsystematiek aanpassen. Hierbij denkt hij aan het ‘herijken van normtijden’. De minister laat, op aandringen van de PvdA, ook onderzoeken of specialisten niet in loondienst van het ziekenhuis moeten treden. Het ging de minister te ver om de hele DBC-systematiek naar de prullenbak te verwijzen, zoals de SP-fractie voorstelde.
Nevenfuncties toezichthouders
De bewindslieden deden ook concrete toezeggingen over het aantal nevenfuncties dat toezichthouders mogen hebben. De sector moet wettelijk verplicht in lijn met de code Tabaksblat het aantal nevenfuncties van toezichthouders begrenzen tot een maximum van vijf. Een aantal Kamerleden wilde graag zien dat minstens één van de toezichthouders door de cliëntenraad benoemd gaat worden. Hierin wilde Klink niet mee. “De raad van toezicht moet zonder last of ruggespraak kunnen opereren. De cliëntenraad mag wel een profiel voor toezichthouders opzetten.”
Aansprakelijkheid bestuurders
Over de verantwoordelijkheid van bestuurders werd ook gesproken. Klink kondigde de komst van de bestuurlijke boete voor bestuurders aan. Bestuurders kunnen hiermee persoonlijk worden aangesproken op wanbeleid. De Kamerfracties wilden meer weten over de mogelijkheden om bestuurders aan te pakken. Bijvoorbeeld bestuurders die fouten van voorgangers verzwijgen of falende bestuurders die ‘van baan naar baan hoppen’. Klink zal deze vragen begin oktober in een brief beantwoorden.
Winstuitkering zorg
Wat betreft het eigenaarschap van zorginstellingen werden geen harde noten gekraakt. De minister sprak zich uit tegen het fuseren van zorgverzekeraars en zorginstellingen. “Ik zie liever geen verticale integratie.” Hij tekende daarbij wel aan dat het Vlietland Ziekenhuiswettelijk niet in staat is ‘patiënten van DSW direct te helpen en patiënten met een andere verzekeraar in de wachtkamer te laten zitten’. Een plan van de PvdA om het eigenaarschap van zorginstellingen te regelen in een coöperatievorm waarbij instellingen met obligaties vreemd vermogen kunnen aantrekken, zag de minister niet zitten. Klink verdedigde zijn model van de Maatschappelijke Onderneming met Winstuitkering zonder precies uit te kunnen leggen hoe ondernemingen met deze constructie kapitaal kunnen aantrekken. “We zijn dat aan het onderzoeken”, aldus de minister.
Zorgspecifieke fusietoets
Klink pareerde ook kritiek op zijn plannen om fusies voortaan door drie organen te laten toetsen. Veel Kamerleden vroegen zich af of de Inspectie bij het toetsen van fusievoorstellen wel een rol moet hebben. Klink zei niet te geloven dat deze manier van toetsing meer bureaucratie zal opleveren en bleef bij zijn ‘zorgspecifieke fusietoets’.
Governance en kwaliteit
Op 25 september organiseert Zorgvisie een congres over Governance en kwaliteit in de zorg voor medisch specialisten, bestuursleden en toezichthouders van zorginstellingen in de cure en care sector. (Zorgvisie – Wouter van de Elsen)
Lees ook:
Governance-brief Klink
Smalhout kraakt governance-brief
Zorg kritisch over governance-brief VWS
‘Aansprakelijkheid bestuurders aangescherpt’
Nederland moest met het DBC-systeem invoeren – opnieuw het wiel uitvinden. Er werd niet gekeken hoe het in andere Landen in Europa verging.Ook niet in de VS. Waarom niet een Europees DBC-systeem voor de Zorg.
Brussel is een goede in Alles te regelen. Laat Brussel het DBC-systeem analyseren en uitwerken.Zij komen zeker met een goede oplossing wat in heel Europa van toepassing kan zijn.Zorgverzekeraars kunnen daar ook hun winst behalen en de kosten voor de Zorg verlagen, Europees.