Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

Klink: ‘Zorg moet sportclubs kunnen sponsoren’

Mark van Dorresteijn
Ziekenhuizen en thuiszorginstellingen moeten zelf bepalen of ze geld uittrekken voor de sponsering van een sportclub. Demissionair minister Klink van VWS wil de verantwoording bij instellingen zelf laten. Dat schrijft Klink in antwoord op Kamervragen van Renske Leijten (SP).
Klink: 'Zorg moet sportclubs kunnen sponsoren'

In augustus werd bekend dat Thuiszorg Groningen 80.000 euro heeft gegeven aan eredivisieclub FC Groningen. In ruil daarvoor mag de thuiszorgclub reclame maken in het stadion. Ook zijn er twintig stoelen in het stadion gereserveerd voor gasten van de directie van de thuiszorginstelling. Thuiszorg Groningen verkeerde kort geleden op het randje van een faillissement en stopte de overheid 22 miljoen euro in een reddingsplan. Honderden medewerkers van de zorginstelling werden bij die reorganisatie op straat gezet.

Marketingbudget

Klink schrijft daarover: “Tegen die achtergrond wekt de besteding van 80.000 euro aan sportsponsoring bevreemding. Dit bedrag is overigens volgens de instelling zelf niet afkomstig uit de verleende steun, maar uit het marketingbudget. Daarmee ga ik er dan ook van uit dat de zorgverlening als zodanig niet in het gedrang komt.”

Sponsoring BVV Barendrecht

Vorige maand werd eveneens duidelijk dat het Albert Schweitzer ziekenhuis voetbalshirts sponsort van voetbalclub BVV Barendrecht. Het ziekenhuis hoopt op die manier beter bekend te raken bij het publiek. De SP vindt ook deze vorm van sponsoring onzin. “Ook hierbij wordt geld gebruikt dat eigenlijk aan betere zorg besteed had moeten worden”, vindt Leijten. Het Albert Schweitzer ziekenhuis laat weten dat de stap tot sponsoring weloverwogen is geweest. “Het ziekenhuis zoekt bewust naar nieuwe, creatieve en misschien aanzienlijk effectievere wegen om patiënten te bereiken, dan via traditionele advertenties en brochures.” Dat er überhaupt geld aan promotie wordt besteed, beschouwt het ziekenhuis als gevolg van de marktwerking in de zorg.

Sponsoring kan aanvulling zijn

Klink oordeelt echter anders. Hij schrijft dat naamsbekendheid wat hem betreft vooral moet voortvloeien uit de kwaliteit van de geleverde zorg, maar sponsoring kan daar wel een aanvulling op zijn. Ook ziet klink geen aanleiding om een onderzoek te starten naar sponsorende zorginstellingen. “De commotie rondom deze twee casussen zal ervoor zorgen dat instellingsbesturen zich er extra van bewust zullen worden dat het nodig is steeds de afweging te maken of dergelijke uitgaven verantwoord zijn.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn | Twitter)

Lees ook:

Commotie over sponsoring

Ook Albert Schweitzer Ziekenhuis sponsort voetbalclub

Thuiszorg Groningen sponsort FC Groningen

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

2 REACTIES

  1. Lees alle reacties

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.