Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

KNMG wijst klachtenmeldpunt af

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Artsenorganisatie KNMG ziet geen meerwaarde in een nieuw klachtenmeldpunt. De organisatie zegt dit naar aanleiding van het meldpunt medische missers dat de Consumentenbond afgelopen vrijdag opende.
KNMG wijst klachtenmeldpunt af

De bond zegt hiermee de drempel te willen verlagen voor het indienen van een klacht. Bij dit onafhankelijk kenniscentrum, dat de bond zegt te zijn, kunnen mensen onderzoeken of hun zaak kans van slagen heeft. Ook wil de bond in gesprek gaan met zorgaanbieders naar aanleiding van ingediende klachten.

Niet sneller

De KNMG denkt niet dat het instellen van een onafhankelijk kenniscentrum voor meer openheid of een snellere afhandeling van procedures zorgt. Volgens de Consumentenbond is zo’n centrum wel nodig omdat er de afgelopen tien jaar geen verbetering te zien zou zijn in de openheid over medische missers onder artsen en hulpverleners. De eigen ervaringen van de KNMG wijzen juist op het tegendeel, zegt de organisatie.

Onmogelijke bewijslast

Ook pleit de bond voor een omgekeerde bewijslast, wat inhoudt dat niet de patiënt moet bewijzen schade te hebben geleden, maar de arts moet bewijzen dat hij juist heeft gehandeld en dat eventuele schade niet uit zijn handelen voortvloeit. Dit zadelt artsen met een onmogelijke bewijslast op. Bovendien is dit in strijd met het uitgangspunt dat in het Nederlandse recht iedere burger zijn eigen schade draagt. Alleen op het moment dat artsen hun dossier niet goed bijhouden, kan de bewijslast verschuiven van patiënt naar arts, vindt de KNMG. (Zorgvisie-Carina van Aartsen)

Lees ook:

Consumentenbond opent meldpunt medische missers

Schadevergoeding medische missers laat lang op zich wachten

NPCF begint meldactie fouten in de zorg

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

1 REACTIE

  1. Ik ben hier helemaal voor!
    Mijn zoon ging voor een liesbreukoperatie het ziekenhuis in, 6 weken oud. Dagopname, s’middags 16.30u mochten wij naar huis. Alles was goed gegaan. Diezelfde nacht weer terug ivm met huilen, de volgende dag weer. Dag drie overdag naar de huisarts, die stuurde ons naar de EHBO…Uit het teelballetje kwam een vreemd goedje…Uiteindelijk, teelballetje afgestorven. Geen excuus, niets. Advokaat tegen advokaat. Niets menselijks meer. Wij konden niet bewijzen dat er iets fout is gegaan, geen operatie verslag!!!!! Helamaal niets…Geen aanbod van een prothese, niets….En dat was 17 jaar geleden. 7 jaar met een letselschade advokaat geprobeerd iets van erkenning te krijgen…niets.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.