Leijten: ‘Van Rijn moet belofte voor bezettingsnorm nakomen’

Staatssecretaris Martin van Rijn van VWS moet zijn belofte voor een vaste norm voor de personeelssamenstelling in verpleeghuizen waarmaken. Dat vindt SP-Kamerlid Renske Leijten.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Leijten_ANP-Evert-Jan-Daniels-450.jpg
Renske Leijten: 'Goede zorg begint met een goede personeelssamenstelling.' - Foto: ANP/Evert-Jan Daniels

De Tweede Kamer debatteert vandaag 13 oktober over de bezettingsnorm in verpleeghuizen. De Kamer nam eind 2014 de motie-Leijten aan. Die zegt dat er een vaste bezettingsnorm moet komen in verpleeghuizen, net zoals die geldt in de kinderopvang. Leijten: ‘In december 2014 hebben we een van de beste debatten gevoerd met Van Rijn. Hij erkende dat kwaliteit in verpleeghuizen begint met een goede personeelssamenstelling. Maar helaas komt hij zijn belofte niet na. De bezettingsnorm zou er voor de zomer van 2015 komen. Dat werd uitgesteld tot december 2015, maart 2016, oktober 2016 en nu is hij er nog niet. Dat

2
59

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een proefmaand af en lees al onze premium artikelen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

2 REACTIES

  1. Even een rectificatie: ZorgAccent heeft haar werkgebied in Noord West Twente en Salland (en dus niet in Almere). En ZorgAccent heeft geen vaste norm: ook hier is er slechts 1 medewerker op de huiskamer (met op sommige momenten van de dag een tweede personeelslid). De zorgen die ZorgAccent heeft met betrekking tot dit thema worden uitgelegd in Nieuwsuur van 12 oktober: http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2137379-nijpend-personeelstekort-maar-voorlopig-geen-norm-in-verpleeghuizen.html

  2. Lees alle reacties
  3. Terechte zorg van SP. Niet alleen de bekostiging (voorkant) moet klantvolgend zijn, maar ook de personeelsinzet (achteraf). In dit geval is de NZA norm een goed uitgangspunt en toetst de organisatie zichzelf door het geld in de basis ook daadwerkelijk bij de klant en medewerker terecht te laten komen. In het tarief is de overhead in principe verdisconteerd.
    In het Improvement Model is de zogenaamde vierkantsvergelijking opgenomen.
    Daarmee worden vier dingen tegen elkaar afgezet:
    – Zorgzwaarte in te zetten uren en expertise obv indicatie
    – Initiële personeelsformatie vs
    – Actueel dienstrooster en
    – Check op salarisbetaling
    Momenteel werkt Novire samen met financieel onderzoeksbureau APE aan een rekenmodel dat consequent uitgaat van de klant, in plaats van het organisatiebudget. Daarmee is klant leidend in plaats organisatie zoals afgelopen decennia het geval was.
    Voor kleinere zorgondernemers -zonder ballast vanuit het verleden-, is dat principe heel gewoon. Bijvoorbeeld kleinschalige woonvormen. Die weten zelfs ook feilloos het onderscheid aan te brengen tussen publieke zorg en aanvullende particuliere diensten (wonen en zorg scheiden).
    Voor grote organisaties is dit een traject van een paar jaar. Echter met een goede leidraad, kan men wel beginnen met toe te werken naar een betrouwbaar eindpunt; bedrijfsvoering volledig gebaseerd op de klant opdracht.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.