Onder de groep LVB’ers vallen mensen met een IQ tussen de 50 en 70, stelt orthopedagoog en GZ-psycholoog Xavier Moonen. Dit is ongeveer 2,15 procent van de populatie in Nederland. Er is geen eenduidige kenmerk waardoor de groep vaak lastig te herkennen is. Waar de groep wel door opvalt, is slechte informatieverwerking, reactie op prikkels en probleemoplossend vermogen. Zij vertellen weinig over internet, maar kunnen wel veel laten zien. Op internet spelen ze veel spelletjes, werken met social media en zoeken naar informatie. Daarbij is er weinig oog voor gevaar.
Gevaren op internet
Janneke Heijstek, zorgadviseur en coach Mentionem, geeft seksuele voorlichting aan verstandelijk beperkten en merkt ook dat internet een grote rol kan spelen. Ze vertelt over een jongen die zijn herdershond meeneemt naar het toilet en daar masturbeert. ‘Ouders weten daar geen raad mee. Ik heb hen geadviseerd om de internetgeschiedenis van hun zoon eens te bekijken en zij schrokken zich rot.’ Heijstek wijst erop dat jongeren de gekste dingen tegenkomen als zij doorklikken van de ene naar de andere site. Daar moet aandacht voor komen. ‘Handelingsverlegenheid bij de begeleiding kom ik nog maar al te vaak tegen. Door veel te praten, zorgen begeleiders ervoor dat het bespreekbaar wordt. Internet is een vrije wereld en daar zitten risico’s aan.’
Ook sociale contacten kunnen een risico vormen. Heijstek: ‘Denk aan loverboys of grooming (contact leggen met als uiteindelijke doel seksueel contact). LVB’ers hebben vaak weinig zelfvertrouwen en zien weinig gevaren.’ De taak van begeleiders is het zelfvertrouwen en de weerbaarheid bij de doelgroep te vergroten. ‘Praten, praten, praten. Ga naast elkaar staan en heb het erover. Waarschuwen helpt niet, maar laat ze bewust worden van de risico´s die er zijn.’
Gelijkheid
Naast bewustwording, gaat het ook om gelijkheid. Elle Peters, mediacoach bij De Onderwijsspecialisten, legt uit dat LVB´ers dezelfde coole gadgets willen als wij. ‘Dus niet het pictogramhorloge, maar een iPod Nano of iPad. Ze willen erbij horen en dezelfde spellen spelen. Denk aan Wordfeud. Daar moeten ze wel bij begeleid worden.’
Moonen adviseert om samen achter de computer keuzes te maken en uitleg te geven waarom deze keuzes gemaakt worden. ‘Neem daar de tijd voor, zet kleine stappen en zorg voor beloning.’
Begeleiding
Als begeleiders samen met LVB’ers de online wereld willen ontdekken, moeten zij rekening houden met hun eigen online gedrag, vult Moonen aan. ‘Zelf hanteren we ook geen strategie op internet. Denk aan het zoeken op Google. We klikken op resultaten en al proberend komen we bij de finish. En soms is er geen finish omdat iets anders de aandacht vraagt. Ga dus geen strategie en structuur verzinnen voor de doelgroep, want wij maken hier zelf ook geen gebruik van.’ Moonen adviseert om samen achter de computer keuzes te maken en uitleg te geven waarom deze keuzes gemaakt worden. Neem daar de tijd voor, zet kleine stappen en zorg voor beloning.’ Voor organisaties deelt Moonen nog vijf tips:
– Leer begeleiders begeleiden
– Stel een cyberman of -vrouw aan
– Stel apparatuur beschkbaar
– Werk samen met ontwikkelaars van apps of software
– Deel uitvindingen en ontwikkelingen met andere instellingen
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP)