Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Meetbaar Beter duikt dieper in data

Beleid, management en politiek zijn de aandachtsgebieden van Eric Bassant. Voor Zorgvisie becommentarieert hij trends en thema's.
Meetbaar Beter, het verbeterprogramma van hartchirurgen en thoraxchirurgen, gaat de verzamelde data van hartpatiënten gerichter gebruiken om het realiseren van betere uitkomstresultaten te ondersteunen. Een experiment in onder andere het HagaZiekenhuis heeft aangetoond dat dit mogelijk is. De analyses zijn bruikbaar voor het selecteren van verbeterprojecten. Daarnaast is een nieuw organisatiemodel getest dat het creëren van een 'lerende' kwaliteitsorganisatie ondersteunt.
Dataverzamelen-Adobestock-400.jpg
Foto: AdobeStock

De cardiologen en cardiochirurgen in het HagaZiekenhuis hebben in het samenwerkingsproject voorspelde uitkomsten van hartzorg voor bepaalde cohorten patiënten vergeleken met de werkelijke uitkomsten. Cardioloog Matthijs Bax van het HagaHartcentrum: ‘Het is nu mogelijk om bijvoorbeeld de hartzorg voor diabetespatiënten te analyseren en te verbeteren of de hartzorg voor ouderen die acuut worden geopereerd. Dat is winst voor onze hartzorg’.
‘Tot nu toe maakten we generieke analyses, bijvoorbeeld over complicaties binnen 120 dagen na een bypassoperatie. Maar daarbij gaat het over de totale populatie in een ziekenhuis. We zoomen nu in op specifieke patiëntencategorieën’, aldus Edgar Daeter, bestuursvoorzitter van Meetbaar Beter. In het project is gebruikgemaakt van een analysemodel dat ontwikkeld is in samenwerking met onafhankelijke experts.

Leren van data  
Ook is gekeken naar de verbeterorganisatie. Samen met best practices als UCLA Medical Hospital, Schön Klinik, Martini Klinik en Cleveland Clinic is een model rondom de zogenoemde Plan-Do-Check-Act-cyclus op basis van uitkomsten van zorg ontwikkeld. ‘Belangrijk is dat de aan Meetbaar Beter deelnemende centra leren van hun eigen data en van elkaar en dat dit een continu verbeterproces wordt’, aldus Daeter.

Data nieuwe stap
Voor Meetbaar Beter is dit een nieuwe stap. Het betekent dat de organisatie in de toekomst waarschijnlijk vaker adviezen zal geven over verbeterpunten bij de deelnemende ziekenhuizen. Daarbij kan het gaan om bijvoorbeeld protocollen of de inrichting van het zorgproces en hoe de PDCA-cyclus georganiseerd is. Bij de stichting Meetbaar Beter zijn momenteel veertien van de zestien Nederlandse hartcentra aangesloten en bijna twintig van de dertig dottercentra. Dit is ongeveer 80 procent van de cardiologische zorg. 

Meetbaar Beter werkt aan een methode om voor hartpatiënten in de spreekkamer te voorspellen wat de uitkomsten van cardiologische interventies zijn. Dit zal gebeuren aan de hand van persoonlijke kenmerken van een patiënt.

Congres E-Health Essentials
Meer over omgaan met data is er te vinden op het Zorgvisie congres E-health Essentials, dat op 14 juni plaatsvindt in de Jaarbeurs Utrecht. Kijk hier voor meer informatie en aanmelden.

Dossier Innovatie in de zorg
Innovatie is nodig om kwaliteit en betaalbaarheid van zorg te garanderen. In dit dossier: nieuws, blogs en achtergronden over zorginnovatie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.