Naast Menzis en ONVZ maken CZ, Ohra en het Diakonessenziekenhuis in Utrecht gebruik van de Facebookpixel. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.
Gepersonaliseerde advertenties
De pixels worden geplaatst om gepersonaliseerde advertenties aan internetgebruikers te tonen. De NOS heeft veertig zorgverzekeraars onderzocht. Achttien van hen gebruikten de trackingfunctie. Elf zorgverzekeraars gebruikten de plug-in op een webpagina waarop medische informatie wordt getoond. Denk aan een webpagina over depressie. De andere zeven zorgverzekeraars gebruiken de plug-in enkel op algemene pagina’s.
Menzis benadrukt dat de informatie die Facebook ontvangt, niet uit het medisch dossier van de internetgebruiker komt. ‘Wij kunnen de informatie niet gebruiken voor verzekeringsdoeleinden’, aldus de zorgverzekeraar. Desalniettemin kan de het zoekgedrag inzicht geven over iemands medische problemen, meldt de NOS.
Site Menzis uit de lucht
ONVZ en Menzis zijn inmiddels met het gebruik van de plug-in gestopt. ‘Gelet op de commotie hebben we besloten hiermee onmiddellijk te stoppen’, aldus Menzis. Om dat grondig te doen, heeft de verzekeraar de site een aantal uur uit de lucht gehaald. ‘Verder hebben we besloten naar aanleiding hiervan in brede zin ons onlinebeleid tegen het licht te houden.’
CZ meldt dat de tracker niet met opzet op pagina’s met medische informatie is geplaatst. ‘Dat vinden we niet netjes en dat zouden klanten niet fijn vinden’, aldus de zorgverzekeraar tegen de NOS. D66 heeft een debat in de Tweede Kamer aangevraagd over de trackingfunctie op websites van zorgverzekeraars.