Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Minder zieken, maar hoe?

Topaz
Ziekteverzuim is nog altijd een groot probleem voor veel zorginstellingen. Bij Topaz, een zorgorganisatie voor ouderen en chronisch zieken, is het verzuim in zeven jaar tijd echter gedaald van 6 naar 4 procent.
Minder zieken
Foto: Topaz

‘Die daling van het verzuim is het resultaat van een breed pakket aan maatregelen’, vertelt Astrid Schrale, sinds 2008 manager personeel, organisatie en opleidingen bij Topaz, een zorgorganisatie in de regio Leiden waar in totaal 1850 mensen werken, merendeels in deeltijd.

‘In de afgelopen jaren hebben we het werk zien veranderen’, vertelt Astrid. ‘Mensen blijven tegenwoordig langer thuis wonen, en daardoor nemen de zwaarte en de complexiteit van het werk in onze organisatie toe. Als een cliënt uiteindelijk wordt opgenomen, is hij of zij er gemiddeld gesproken slechter aan toe dan vroeger, zowel lichamelijk als fysiek. Dat legt natuurlijk een extra druk op de verzorging.’

In gesprek met zieke medewerkers

Niettemin is het ziekteverzuim bij Topaz de afgelopen jaren aanzienlijk gedaald, van meer dan 6 procent in 2008 tot iets meer dan 4 procent in 2014. ‘Zoiets bereik je natuurlijk alleen maar met een samenhangend pakket aan maatregelen’, aldus Astrid Schrale. ‘Wat wij heel belangrijk vinden, is het feit dat Topaz met zieke medewerkers in gesprek gaat. In zo’n gesprek stellen we onder meer de vraag aan de orde wat er tijdens de ziekte nog wél kan worden gedaan. Vaak blijkt dat meer te zijn dan je denkt. Voor medewerkers in de ondersteunende diensten kan bijvoorbeeld een tijdelijke werkplek thuis worden geregeld, zodat het werk van daaruit kan worden gedaan. Maar ook voor de verplegenden en verzorgenden kun je meestal wel iets bedenken. In de zorg is immers altijd iets te doen.

‘Dat alles pakt in onze organisatie heel goed uit. Niet alleen daalt het ziekteverzuim, maar ook voelen onze mensen zich er prettiger bij. Beter dan wanneer ze naar hun gevoel eigenlijk maar een beetje aan hun lot worden overgelaten met hun ziekte.’

Vitaliteit en ontspanning

Een cruciale rol in het beleid van Topaz spelen daarnaast de thema’s vitaliteit en ontspanning. ‘Onlangs hebben we een vitaliteitsweek georganiseerd, waarin onderwerpen als gezond eten en meer bewegen op een toegankelijke manier aan de orde kwamen. Maar we stimuleren ook ontspanning buiten het werk. Samen iets cultureels doen bijvoorbeeld, als team, maar ook met je gezin of met een groepje vrienden en vriendinnen.’

Een van de zaken die Topaz de medewerkers op dat vlak aanbiedt, is een Bedrijfs Cultureel Abonnement. ‘Daar wordt veel gebruik van gemaakt. Onze mensen krijgen kortingen voor bijvoorbeeld optredens van bekende artiesten, theater, musicals en klassieke concerten. We merken uit de reacties dat dat wordt gewaardeerd. Je kunt natuurlijk nooit direct meten wat het resultaat is van zo’n regeling, maar als een onderdeel van onze aanpak van ziekteverzuim is het waardevol. Bovendien past het goed in de afspraken die we hebben met de fiscus. Dat is misschien niet de hoofdzaak, maar budgettair moeten de zaken natuurlijk ook op orde zijn, en dat lukt in dit geval goed.’


Voor meer informatie: www.topaz.nl

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.