Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Mystery guest positiever dan IGZ

Mark van Dorresteijn
Mystery guests zien vaker wat goed gaat in de zorg en zorgen daarmee voor meer nuance in inspectierapporten. Dat blijkt uit een rapport van de iBMG over de inzet van mystery guests in het toezicht op instellingen in de ouderenzorg.
Mystery guest positiever dan IGZ

In het experiment werden zowel mystery guests van binnen (maar niet werkzaam als inspecteur) als van buiten de inspectie gerekruteerd. Mystery guests kregen vervolgens een opleiding, onder meer om te leren hoe toegang tot zorginstellingen te krijgen, waar zij op zouden kunnen letten en hoe zij hierover kunnen rapporteren. In totaal zijn 20 bezoeken afgelegd.

Positief beeld

De evaluatie laat zien dat er geen verschil is tussen externe en interne mystery guests. Opvallend is dat alle mystery guests zich niet zozeer verplaatsen in het perspectief van de patiënt maar vooral in dat van de mantelzorger. Zij hebben vooral oog voor zaken als bejegening, sfeer en hygiëne. Ten opzichte van IGZ-rapporten leveren de mystery guests een veelal positiever beeld. Zo hebben mystery guests vaker oog voor dingen die goed gaan. Veel mystery guests hadden voorafgaand aan de bezoeken een negatief beeld van de ouderenzorg maar hebben dit achteraf bijgesteld. De mystery guests bleken bovendien meer oog te krijgen voor de werkwijze en de positie van de Inspectie.

Nuance

Het opnemen van bevindingen van de mystery guests in rapporten van de IGZ levert een meer genuanceerd beeld op van de kwaliteit van zorg in instellingen voor ouderenzorg, waarin naast zaken die mis gaan ook zaken die goed gaan worden geconstateerd en benoemd. Instellingen zelf zijn hierover zeer te spreken, zo bleek uit de evaluatie.

Nadelen mystery guest

Wel kleven er nog enkele nadelen aan het systeem van mystery guests. Zo is hun juridische status lastig waardoor zij lang niet alles in instellingen kunnen zien. Ook voelen mystery guests zich zelf in een lastige positie doordat zij moeten liegen over de aard van hun bezoek. Of het systeem van mystery guests daardoor duurzaam in de inspectie praktijk kan worden ingezet is sterk de vraag. Wel zou de inspectie in specifieke gevallen van mystery guests gebruik kunnen maken, en zorginstellingen zouden zelf meer kunnen overwegen mystery guests in te zetten.

Eerder onderzoek

In 2011 en 2012 experimenteerde de IGZ ook al met mystery guests. Uit dat onderzoek kwam vooral naar voren dat de bruikbaarheid van de mystery guests tegen valt. ‘De bruikbaarheid van mystery guests bleek in de pilot om een aantal redenen tegen te vallen. Zo heeft de mystery guest geen bevoegdheden waardoor bijvoorbeeld patiëntendossiers en niet openbaar toegankelijke plekken niet bekeken kunnen worden. Ook heeft de mystery guest lang niet altijd een goede kijk op wat vanuit patiëntenperspectief goede kwaliteit van zorg is, op basis waarvan de IGZ kan optreden.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.