Ziekenhuizen en verzekeraars moeten zeker samenwerken, vindt voorzitter Chris Fonteijn van de Autoriteit Consument en Markt. Als de patiënt maar profiteert. De verzekeraars denken al over drie weken met concrete plannen te kunnen komen. Aanleiding tot de plotselinge samenwerkingsdrift is de publicatie van een ‘leidraad’ door de Autoriteit Consument en Markt ACM over de mogelijkheden tot samenwerking, aldus De Volkskrant.
ACM
De tekst werd gisteren gepubliceerd, volgend op een concept uit april. Volgens de ACM mogen ziekenhuizen en verzekeraars heel ver gaan in de samenwerking bij inkoop van medicijnen, als ze het maar openlijk doen, elkaar niet uitsluiten en de inkoop een beperkt deel van de omzet betreft. Vóór de publicatie van die leidraad waren medicijneninkopers zeer beducht voor de mededingingspolitie, die immers juist is opgericht om de concurrentie te bevorderen.
Inkoop
Rob van der Kolk, directeur inkoop van het Amsterdamse ziekenhuis AMC: ‘We werkten altijd wel samen op gebied van inkoop, maar we waakten ervoor dat de samenwerking nooit meer dan 35 procent van de markt besloeg. We gingen ervan uit dat we daarboven moeilijkheden met de ACM zouden krijgen, en we willen niet voor het gerecht komen. Nu we weten dat het mag van de ACM, zoeken we zo snel mogelijk meer samenwerking.’ Zorgvisie berichtte eerder al over de leidraad van de ACM.
Dossier Concentratie en netwerken
Concentreren of alleen verder? Voor die vraag staan veel zorginstellingen in deze onzekere tijden.