Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties7

‘Nederland rooft Indiase OK-assistenten’

Mark van Dorresteijn
Een delegatie van het AMC in Amsterdam legde vorige week een bezoek af aan India, New Delhi. Aldaar contracteerden zij 22 gespecialiseerde verpleegkundigen voor een periode van drie jaar. Het VUmc speurt deze week India af naar tien nieuwe medewerkers. “Personeelsroof”, meent SP Tweede Kamerlid Henk van Gerven.
'Nederland rooft Indiase OK-assistenten'

“Wij hebben in eerste instantie ons best gedaan om in Nederland operatiekamer-assistenten te werven”, begint AMC-woordvoerder Frank van den Bosch. “Dat bleek niet te lukken. We kregen slechts vijf reacties. Ook na intensief zoeken in Europa kregen we slechts drie reacties. Dat is de reden waarom we zijn gaan kijken bij privéklinieken in India. De kwaliteit qua opleiding en taalniveau is daar behoorlijk hoog omdat ze meevaren op het Britse model en de eindtermen daarvan. Het systeem lijkt dus behoorlijk op het onze. De OK-assistenten blijken bijzonder bereid te zijn om een uitwisseling deel te nemen, met name door de kennisuitwisseling die plaatsvindt. Ze blijven voor een periode van drie tot vijf jaar om vervolgens de kennis mee terug te nemen naar India.”

Personeelsroof

“Personeelsroof, dit is in strijd met de afspraken die we hebben gemaakt met ziekenhuizen”, aldus Van Gerven. “India heeft zelf een tekort heeft aan verpleegkundig personeel. Weliswaar zijn er in grote steden genoeg verpleegkundigen, maar op het platteland is nog steeds niet genoeg personeel. Bovendien mogen ziekenhuizen slechts als laatste uitweg verpleegkundigen rekruteren in arme landen. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft een lijst samengesteld met 56 landen waaruit geen personeel mag worden geworven. Dit gebeurt nu toch en ik schaam me diep dat we dit als land doen. Deze vorm van koloniale politiek is niet gewenst. De problemen van schaarste moeten wij in eigen land oplossen. Het kabinet dient zich daarvoor maximaal in te zetten op het gebied van opleiding en werving. Dit kan door een fatsoenlijke beloning en verbetering van de opleidingen.”

Geen tekort in India

“Het verhaal van roof is enigszins misplaatst. En dat is een understatement”, reageert Van den Bosch. “We hebben gekeken in grondig gekeken naar het aanbod. Het bleek dat vacatures bij privéklinieken circa 250 reacties kregen. Van een tekort kan dus niet gesproken worden.” Joost Wessels, woordvoerder van UMC Groningen, is het daarmee eens. “Wij merkten dat de OK-assistenten niet werden gemist in India. Bij wijze van spreken stonden er al tien mensen te dringen om plek over te nemen en ondertussen zijn de open plekken ook al opgevuld. We hebben ook specifiek voor India gekozen omdat daar meer dan voldoende personeel aanwezig was. Om dezelfde reden hebben wij niet gekozen voor Senegal, daar hebben zij het personeel hard nodig.”

Hulp uit India is succes

“Goed voorbeeld doet goed volgen”, vervolgt Wessels. “Wat ons betreft is het binnenhalen van OK-assistenten goed gelukt. De eerste acht medewerkers zijn begin oktober bij ons aan de slag gegaan. Na ontvangst zijn zij in training gegaan bij ons skillcenter, een nagebouwde operatiekamer. Daar hebben zij twee weken training gehad om te wennen aan de apparatuur. Merkbaar was het hoge niveau. De acht bleken zeer leergierig en pikten de informatie snel op. Zeer binnenkort gaan zij aan de slag in de echte operatiekamers. In januari komen nog zes medewerkers en wij hopen dat we daarmee eenzelfde resultaat bereiken.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn)

Lees ook:

UMCG zet OK-personeel uit India in

Indiase hartpatiënten claimen schade bij Nederlands bedrijf

Meer Nederlanders naar buitenland voor operatie

7 REACTIES

  1. Het wordt tijd dat ziekenhuizen en zorginstellingen meerjarige contracten afsluiten met collega instellingen in andere landen. In die contracten kunnen zij opleidingsniveaus formuleren en andere kwaliteitseisen. Het is de beste manier om de structurele tekorten die wij in de zorg verwachten op te lossen.
    Instellingen in ons land zouden ook veel nadrukkelijker bij de opleidingen betrokken moeten worden.
    Deze vorm van ontwikkelingshulp is voor alle partijen goed mits de kosten van die opleidingen vergoed worden door de instelling c.q. ontwikkelingshulp. Zo worden de kosten van de braindrain gelegd bij de uiteindelijke gebruiker en kunnen ontwikkelingslanden dankzij die vergoedingen weer nieuwe mensen opleiden.

  2. Lees alle reacties
  3. Misschien moeten we ook maar weer eens (kritisch) nadenken over het huidige beroepsprofiel in relatie tot de inhoud en vormgeving van de opleiding tot operatieassistent. Er zijn verschillende niveaus te onderscheiden binnen het vak. Een wendbaar(der) curriculum, evenals een flexibel toelatingstraject(MBO zij-instroom en gebruikmaking van EVC-modellen)kan ook op de lange termijn perspectief bieden.

  4. Zowel de vak organisaties als de Nederlandse overheid heeft nooit iets gedaan om het beroep van OK-assistent of anesthesie assistent enige formele status te geven.
    Deze 2 beroepen zijn geen beschermd beroep. Iedereen mag zich uitgeven als OK-assistent. Er zijn geen Europese criteria, nog afspraken waaraan een OK-assistent aan moet voldoen. Gezondheidszorg op een hoogniveau, vraagt om goed opgeleid personeel. Misschien ligt hier nog een schone taak voor de diverse instanties.

  5. Binnen de EU zijn ook voldoende verpleegkundigen te vinden, die graag aan de slag willen (Belgen, Duitsers…). Die kun je natuurlijk niet afwimpelen met een hongerloon van € 3.50 zoals men dit hoogstwaarschijnlijk met Indiaase verpleegk. van plan is. Maar ja, voor een fatsoenlijk salaris / arbeidsvoorwaarden kun je ook NL-verpleegk. vinden. Betaal mensen fatsoenlijk, zorg voor je personeel en gedraag je niet als een bananenrepubliek als het om zorg gaat, Nederland. Mensen zullen hier op ten duur geen genoegen mee nemen, kwaliteit is nu al onder de maat in NL.

  6. Als er in NL geen OK personeel te vinden/werven is , moet je als Ziekenhuis-Organisatie keuzes maken en in het kader van Klant/Client-vriendelijkheid kies je voor ZORG en zoek je kwaliteit in andere Landen in de Wereld , zoals India. Om te spreken van ” Roof ” vind ik wel ver gaan. Mensen maken zelf de keus. De periode van ” Slaven-handel ” hebben we in NL al weer lang geleden (VOC ) afgeschaft.VWS doe iets aan de tekorten in NL , want in NL zijn nog voldoende werklozen die graag willen werken , ook in de Zorg.Politiek laat je eens horen over deze kwestie !

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.