Patiënten in de revalidatiecentra en ouders van revaliderende kinderen vinden deskundigheid en goede bejegening van en door de revalidatiearts en andere behandelaars het meest belangrijk. Dit kan beter in revalidatiecentra en daarom ontwikkelt het Nivel in samenwerking met veldpartijen een meetinstrument.
Hoge waardering
Uit onderzoek blijkt dat ouders van revalidatiepatiënten over het algemeen tevreden zijn over de behandeling. Ze geven de behandeling hoge waarderingsscores: 32 procent was volledig tevreden, 54 procent grotendeels tevreden, en bij 15 procent voldeed de behandeling niet aan de verwachtingen. Bijna de helft (47 procent) vond dat ze van de arts geen informatie kreeg over de wachttijd, terwijl patiënten en ouders aangeven dat ze dat wel belangrijk vinden.
Wachttijden
“Planning en wachttijden vinden patiënten bijvoorbeeld belangrijk om informatie over te krijgen”, vertelt Nivel-onderzoeker Herman Sixma. “En ook informatie over de aandoening en de nazorg vinden ze belangrijk; deze informatieverstrekking kan beter. Bij het vergelijken van de revalidatiecentra bleek dat veertien revalidatiecentra hier gemiddeld scoorden, vier presteerden boven gemiddeld en vier presteerden onder gemiddeld.”
CQ-index
Het onderzoek is uitgevoerd met subsidie van ZonMw en in samenwerking met Revalidatie Nederland, Stichting Miletus (een samenwerkingsverband van enkele grote zorgverzekeraars), de Vereniging voor RevalidatieArtsen (VRA) en de patiëntenorganisaties LSR en NPCF. De systematiek van de CQ-index is ontwikkeld door het Nivel, in samenwerking met de afdeling Sociale Geneeskunde van het AMC, en met subsidie van Agis, de Stichting Miletus en ZonMw.
Lees meer:
Santeon en verzkeraars tarten digitale CQ-index
Tariefverhoging intensieve somatische revalidatiezorg
Revalidatiecentrum Amsterdam fuseert met Jan van Breemen Instituut
Zorgvisie Nieuwsbrief