Nieuwe site maakt wachttijden in de ggz inzichtelijk

Via de nieuwe site kiezenindeggz.nl moeten mensen gemakkelijker een psycholoog of psychiater vinden. Wachttijden, reisafstand en vergoeding worden vermeld.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Kiezenindeggz.nl
Website Kiezenindeggz

De site kiezenindeggz.nl wordt vandaag gelanceerd bij stichting Kernkracht in Gouda, door MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid, samen met Zorgverzekeraars Nederland, het ministerie van VWS en de ggz-sector.

Kiezenindeggz

De website geeft informatie over de wachttijd per ggz-aanbieder, per type aandoening (bijvoorbeeld autisme, depressie) en de vergoeding voor een behandeling. De initiatiefnemers willen ‘mensen die op zoek zijn naar therapie meer inzicht en houvast te bieden en de transparantie van de geestelijke gezondheidszorg te vergroten’.

Wachttijden ggz

De wachttijden voor autisme, traumabehandelingen, persoonlijkheidsstoornissen en voor mensen met een combinatie van een licht verstandelijke beperking en een psychische aandoening zijn volgens rapportages van de NZa en IGJ nog steeds veel te lang. Staatssecretaris Paul Blokhuis van VWS: ‘De website maakt mensen sterker in hun zoektocht naar zorg en geeft ze informatie over wachttijden en aanbod per behandelaar, waardoor ze beter in gesprek kunnen gaan met bijvoorbeeld hun verwijzer. Het is heel naar als iemand in geestelijke nood maanden op een behandeling moet wachten. Lang wachten betekent dat de problemen zich opstapelen; baanverlies, schulden, relatieproblemen. Betere communicatie en informatie over de wachttijden is ontzettend belangrijk.’

NZa en IGJ

Blokhuis zegt dat de NZa erop zal toezien dat alle zorgaanbieders actuele wachttijdgegevens blijven aanleveren. De IGJ kondigde eerder ook aan ggz-instellingen voortaan mede te beoordelen op hun inspanningen om wachttijden te beperken. MIND heeft zich er erg voor ingezet om deze site te ontwikkelen, zegt directeur Marjan ter Avest. ‘Met deze website wordt het gemakkelijker om een ggz-aanbieder te vinden die plek heeft en dat is voor patiënten en naasten een stap in de goede richting. Wel blijft de urgentie onverminderd hoog om de lange wachttijden in bepaalde regio’s terug te brengen naar een acceptabel niveau, want dit proces duurt echt veel te lang’.

Zorgverzekeraars

Petra van Holst, algemeen directeur van ZN: ‘Het is voor patiënten en zorgverzekeraars essentieel om inzicht te hebben in actuele wachttijden. Een goed beeld van wachttijden helpt om wachtlijsten effectief aan te pakken. Met deze nieuwe website zetten we samen een stap vooruit. Waar de wachttijd langer is dan aanvaardbaar, blijven zorgverzekeraars zich met zorgbemiddeling inspannen om hun verzekerden te helpen.’

Kwaliteit ggz

MIND, ZN en het ministerie van VWS streven er naar om zo spoedig mogelijk ook kwaliteitsinformatie te ontsluiten voor de patiënt. Bert Stavenuiter, directeur van Ypsilon en voorzitter van de stuurgroep van Kiezen in de ggz. ‘Je wilt als patiënt of naaste ook weten wie een goede behandelaar is. Alle andere informatie over kwaliteit is dus welkom. Mooi dat MIND dit project met steun van ZN, VWS en andere partners kon uitvoeren. Patiënten en hun naasten in the lead, dat voelt goed.’

2 REACTIES

  1. Hoewel ‘kiezen in de ggz’ logisch is vanwege het kernachtig neerzetten, blijft het lastig dat ggz vaak alleen de associatie heeft ‘de ggz-instelling’ en niet ‘geestelijke gezondheidszorg’. Misschien iets om over na te denken hoe dat ooit om te buigen. Nu verkoker je meteen het blik op de kaart. WMO is uitgezonderd, terwijl WMO een door de overheid verzonnen etiket is, een streep trekkend uit ordeningsdrift, waardoor ‘je probleem’ aan een bepaalde kant van de muur valt en je alleen daar op zoek mag. Zoeken op ‘mijn hulpbehoefte’ zou een betere aanvulling/verbetering zijn. Nu blijft het een soort AH-online, de supermarkt (de ggz-instelling) staat er al en je mag gaan kiezen uit de reeds door anderen gevulde schappen. Wat dan de meerwaarde is naast een gouden gids of telefoonboek of andere online zoekfunctie, kun je je wellicht afvragen. Toch iets te veel window-dressing wellicht?

  2. Lees alle reacties
  3. De site zou verbeterd kunnen worden met omzetplafond informatie. Zo is mijn wachttijd voor verzekerden van enkele zorgverzekeraars tot 1 januari 2019 omdat het budget op is. Op mijn website moet ik dat ook vermelden dus waarom hier niet.
    Voor patiënten van verzekeraars waar ik geen contract mee sluit is de wachttijd doorgaans het kortste, omdat ik daar de aanname van patiënten niet hoef te spreiden.
    Kan ik dit ergens aangeven?

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.