NPCF tipt onmondige patiënt

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) heeft een handreiking ontwikkeld die patiënten helpt om de risico’s van een ziekenhuisopname te beperken. De zogeheten Patiëntveiligheidskaart bevat tips voor de communicatie met zorgverleners.

Volgens de NPCF zijn patiënten zich lang niet altijd bewust van de gevaren van een ziekenhuisopname, laat staan dat ze weten hoe ze zelf kunnen bijdragen aan de veiligheid van een behandeling. Vanwege het medisch vakjargon, de kenniskloof en de onpersoonlijke omgeving laat de mondigheid veel patiënten in de steek. De Patiëntveiligheidskaart moet in deze situatie uitkomst brengen.

Getest

De kaart is inmiddels getest in de Isala klinieken in Zwolle en het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht. De ervaringen leren dat de reacties van zorgverleners van grote invloed zijn op het succes van de kaart. Daarom heeft de NPCF samen met het Landelijk Expertisecentrum Verpleging en Verzorging (LEVV) en de Orde van Medisch Specialisten een gebruikershandleiding voor zorgverleners gemaakt. (Philip van de Poel)

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.