Een ombudsman biedt patiënten de mogelijkheid om laagdrempelig feedback, onvrede en klachten te delen, zegt het onderzoeksinstituut. Het Rathenau Instituut heeft in samenwerking met het LevensverhalenLab van de Universiteit Twente twee jaar verhalen van ruim honderd patiënten verzameld. Deze zijn geanalyseerd met als centrale vraag: wat is volgens patiënten goede ziekenhuiszorg?
Aanbevelingen
Leren van patiëntenverhalen moet een belangrijk onderdeel van het beleid van ziekenhuizen worden. Minister Schippers van VWS beantwoordt vandaag Kamervragen over ziekenhuiszorg. Het Rathenau Instituut hoopt dat de aanbevelingen uit het rapport worden meegenomen.
Patiëntgerichter
Volgens het onderzoeksinstituut zet het overheidsbeleid de laatste jaren in op het transparant maken van de kwaliteit van ziekenhuiszorg door middel van cijfers, zoals recent het openbaar maken van sterftecijfers. Het rapport van het Rathenau Instituut bepleit om daarnaast kwalitatieve methoden te gebruiken om de zorg te verbeteren en patiëntgerichter te maken. Ziekenhuizen moeten zorgen dat de ervaringen van patiënten daadwerkelijk leiden tot aanpassingen van zorgprocessen en patiënten ook zoveel mogelijk betrekken bij de implementatie van verbeteringen.
Partners
Het Rathenau Instituut stimuleert de publieke en politieke meningsvorming over wetenschap en technologie. De partner in het onderzoek, het Levensverhalenlab, is het Nederlandse kenniscentrum op het gebied van de narratieve psychologie en de geestelijke gezondheidszorg.