Benchmark Care: overhead daalt, administratieve lasten stijgen

De overhead in de langdurige zorg is verder gedaald. Dat blijkt uit de jaarlijkse Benchmark Care van Berenschot. De onderzoekers wijzen minder management door de invoering van zelfsturing en minder administratief personeel door toenemende automatisering als belangrijke oorzaken aan.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Foto: Wolfilser/Fotolia

Gemiddeld daalde de overhead over de gehele langdurige zorg 3,5 procent.

Langdurige zorg

De kosten van overhead binnen de verpleging, verzorging en thuiszorg lagen vorig jaar op 16 procent van de totale kosten. Binnen de gehandicaptenzorg (ghz) was dit 15,8 procent en binnen de geestelijke gezondheidszorg 21,6 procent. De daling binnen de vvt en ghz is vooral toe te schrijven aan de invoering van zelfsturing, volgens Marvin Hanekamp en Simon Heesbeen van Berenschot. Inmiddels werkt tussen de 50 en 60 procent van de vvt- en ghz-organisaties met zelfsturende teams, waardoor minder zorgmanagers worden ingezet. Binnen de ggz is dit 40 procent. De daling in overhead daar heeft vooral te maken met minder administratief personeel.
Dat de overheadkosten in de ggz zoveel hoger liggen dan in de andere twee sectoren, ligt aan het groter verloop van cliënten en het grotere aantal behandelaren, die meer administratie en inzet van andere ondersteunende diensten met zich meebrengen.

Toegevoegde waarde overhead

De onderzoekers wijzen erop dat geen enkele organisatie zonder overhead kan. Het betreft immers uitgaven aan sturing en ondersteuning van het directe zorgproces. Heesbeen: ‘Van belang is vooral om kritisch te zijn op de toegevoegde waarde van overhead; het moet bijdragen aan goede en betaalbare zorg.’ Het tweetal constateert ook dat overhead en directe zorg ‘steeds meer in elkaar overlopen’. Hanekamp: ‘Denk bijvoorbeeld aan teams die zelf roosteren en zorgmedewerkers die zelf een deel van de benodigde administratie op hun tablets verrichten. De vraag is wat dit betekent voor de productiviteit van deze medewerkers. Het is daarom goed om overhead en productiviteit in samenhang te bekijken.’ Er is volgens Hanekamp en Heesbeen nog onvoldoende inzicht in wat deze verschuiving van overheadtaken naar zorgmedewerkers betekent voor de totale kosten en kwaliteit van zorg.

Administratieve belasting stijgt

Berenschot doet mede om die reden sinds drie jaar ook onderzoek naar de administratieve belasting onder zorgprofessionals in de langdurige zorg. Hieraan hebben in drie jaar tijd 5.700 zorgprofessionals deelgenomen. Opvallend genoeg laat het onderzoek dit jaar een stijging zien in het percentage tijd dat zij kwijt zijn aan administratie. Was dat in 2016 en 2017 nog 25 procent, dit jaar besteden zorgprofessionals gemiddeld 31 procent van hun tijd aan administratieve taken. Dit ondanks de initiatieven van afgelopen jaren om de administratieve belasting terug te dringen. Negen op de tien zorgprofessionals ervaren administratieve taken als belastend blijkens het onderzoek. Bovendien zijn medewerkers die administratie als belastend ervaren, over het geheel minder tevreden over hun werk en overwegen vaker een andere baan.

Benchmark langdurige zorg

Het aantal deelnemers aan de benchmark ligt al jaren tussen de 65 en de 80 deelnemers. Tweederde van de deelnemers dit jaar, heeft al vaker deelgenomen. In de benchmark is 54 procent van de gehandicaptenzorgsector, 42 procent van de ggz en 22 procent van de vvt vertegenwoordigd. Dat het aandeel van de vvt relatief laag is, is mogelijk te wijten aan de eigen benchmark van brancheorganisatie Actiz. Alle organisaties die de vragenlijst hebben ingevuld krijgen bezoek van Berenschot om te borgen dat de gegevens juist zijn ingevuld en de uitkomsten te kunnen verklaren.

2 REACTIES

  1. Ik vermoed dat de verklaring voor de ogenschijnlijke tegenstelling ‘overhead daalt, administratieve lasten stijgen’ in de automatisering ligt, ICT-wordt steeds belangrijker en vormt een werkstructurerende mantel rondom de mensen in het primaire proces, de zorgverleners. Vragen die dit oproept zijn: wat doet dit met de autonomie/zelfstandigheid van de zorgverleners en welk effect heeft dit op de arbeidsvreugde (een oud-hollands woord).

  2. Lees alle reacties
  3. Aangezien veel webpagina’s van overheden en zorginstelling aangekleed zijn alsof de burger nog een kind is die totaal onwetend is en na 30 jaar nog niets heeft geleerd pak ik vandaag de dag maar een typemachine (de computer in dit geval) en schrijf aan de beleidsmedewerkers, maar vindt de brieven doorgaans afgehandeld door klachtenmanagement en wordt verwezen naar de klantenservice.

    Kortom, ik krijg het gevoel dat de zorgvrager aangezien wordt voor iemand die het niveau heeft om met een kluitje in het riet te sturen. Dit getuigt dus van het niveau van de zorgbeheerders en de ICT.

    Het gaat er bij mij niet in dat de zorg van zorgverzekeraars en duur betaalde artsen uitgaat naar de (verplicht) verzekerde. De buit is immers al binnen en men vraagt VWS-bewindslieden nog meer geld op te strijken: http://www.speelman.org/zorgbeheer/.

    Al met al vind ik de verdere digitalisering erg afstotend, maar ook merk ik dat wanneer de overheid of een andere instantie wijzigingen doorvoert er in de verklaring staat: “U heeft de polisvoorwaarden gewijzigd.” Een volstrekt onjuiste verslaglegging vindt hierdoor plaats! Eventuele rechtsvordering (verhaal halen) voor de zorgvrager wordt onnodig bemoeilijkt, zo niet gehinderd (gelijkwaardigheidsbeginsel).

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.