Dat blijkt uit een promotieonderzoek van specialist ouderengeneeskunde Marijke Boorsma. Zij vergeleek voor dit onderzoek tien verzorgingshuizen van Omring in West-Friesland. De helft daarvan werkte met het nieuwe ‘geriatrisch zorgmodel’ en scoorde beter dan de andere helft. Boorsma, zelf huisarts, zegt in de Volkskrant: “Ik merkte dat er nauwelijks overleg was tussen de verschillende partijen. Toen ik me specialiseerde in de ouderengeneeskunde, besloot ik op zoek te gaan naar een nieuwe aanpak.”
Multidisciplinair overleg
Het doel van het multidisciplinaire overleg is dat de gezondheidsproblemen en behoeften van bewoners in kaart worden gebracht. Dit gebeurt met een vragenlijst, aan de hand van die uitkomsten wordt een zorgplan opgesteld. Als voorbeeld wordt een patiënt die heel suf is genoemd. Dan blijkt uit de vragenlijst dat dat een bijeffect is van een medicijn dat de patiënt allang niet meer nodig heeft.
Vragenlijst
Uit de ervaringen blijkt dat het overleg met de vragenlijst nu veel efficiënter verloopt. Huisartsen kregen daarvoor vaak onduidelijke informatie door de kenniskloof tussen verzorgenden en de arts.
Uitrol
Het onderzoek werd uitgevoerd in tien verzorgingshuizen in de regio Westfriesland. In totaal werkten 322 bewoners aan het onderzoek mee. Inmiddels wordt het nieuwe zorgmodel verder uitgerold in andere verzorgingshuizen. Meer informatie over het nieuwe zorgmodel en een film over het project is te vinden op www.nedrai.nl. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
NVKG: ‘Klinisch geriaters onder druk’
Ouderen slikken meer medicijnen in verzorginshuis
Abvakabo FNV presenteert zwartboek misstanden ouderenzorg
Patiënt wil betere bereikbaarheid van huisarts
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Er word bij ons in het verzorgingshuis constant overlegd met de verzorgende en de huisarts over de client! Hulde aan de artsen die ons serieus nemen!!(wij zijn tenslotte degene die snel signaleren als er iets veranderd aan de client!)
Zet het op papier Petronel en maak een kopie, misschien wel 100 en stuur het naar collega’s, je kunt ook nog om aanvullingen vragen, je kunt het gezamenlijk doen. Stuur het naar de managers, maar de betrokken artsen, geriaters, je beroepsvereniging, het ziekenhuis of de specialisten, de inspectie, de diverse politieke partijen en ook de media, hebben we nu alles gehad ? Schrijven dus, punt voor punt en verspreiden. Wie schrijft blijft. Roep niet, luister naar ons, schrijf, gesproken woorden gaan zo makkelijk het ene oor in, het andere uit, dus schrijf, laat van je horen, het veld is belangrijk.
Het is toch van de zotte… Moet er eerst iemand op promoveren op iets wat al jaren bekend is in zorgland??? Nou, er is niets nieuws onder de zon en er hoeft geen onderzoek plaats te vinden! Dit kost alleen maar weer meer geld en als de bovenlaag nou een de moeite nam om naar het voetvolk te luisteren… Dan was dit probleem al jaren eerder opgelost en had het kostenbesparend geweest. En de mensen om wie het allemaal gaat, gezonder. Maar ja, wie zijn wij (voetvolk) om zoiets te poneren, nietwaar? Ik kom dagelijks in mijn werk in aanraking met zoveel situaties welke heel simpel en doeltreffend kunnen worden opgelost. Zonder extra kosten, nee juist kostenbesparend.
Dames en heren van de bovenlaag: doe je voordeel en luister nou eens naar je medewerkers die elke minuut in de praktijk staan en daardoor de echte deskundigen zijn!
Tja, had ik maar een vak moeten leren…
Een fulltime hand aan het bed.
Prima voorstel, en zo zijn er nog veel goede voorstellen te doen. Het ontbreekt echter aan geld om de zorg te verbeteren. Laat daarom weten waarom deze investering in betere zorg aantrekkelijk is voor alle deelnemende partijen. Als daar een mooi verhaal bij kan worden bedacht dan is dit proefschrift cum laude waard. En zo niet, dan was het allemaal voor niets.