Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Patiënt kan weg naar E-Health niet vinden

Redacteur Zorgvisie
Het is niet genoeg om E-Health-diensten online aan te bieden als zorgaanbieder. Veel patiënten kunnen de weg naar deze diensten namelijk niet vinden, blijkt uit de E-healthmonitor 2016 van Nictiz en NIVEL.
E-Health-iStock-400.jpg
Foto: iStock

Er komen steeds meer E-Health-diensten bij, maar mensen weten niet hoe ze die kunnen vinden en wat ze er precies mee kunnen doen. Vooral huisartsen bieden steeds meer online diensten aan, geven de onderzoekers van Nictiz en NIVEL aan, maar ook bij hen weten patiënten niet wat er allemaal mee kunnen. Bovendien houden veel mensen vast aan ‘oude gewoontes’, zo blijven ze bijvoorbeeld bellen voor een afspraak en regelen ze die niet online. ‘Artsen bieden hun patiënten langzaam maar zeker meer mogelijkheden voor online inzage in hun medische gegevens, vooral voor voorgeschreven medicatie’, schrijven de onderzoekers.

Behandelaars positief over E-Health
Ook de ggz zet steeds meer in op online hulpverlening. Uit de jaarlijkse monitor blijkt dat 92 procent van de ggz-praktijkondersteuners ermee werkt en dat ze er bijna allemaal enthousiast over zijn. Wel worden E-health-interventies nog maar voor een klein deel van de patiënten ingezet.
Medisch specialisten richten zich vooral op het epd: ze houden dit bijna allemaal bij. De helft vindt wel dat het bijhouden te weinig oplevert voor de tijd die het kost. Bovendien geven ze aan dat er te weinig mogelijkheden zijn om informatie over patiënten online uit te wisselen met andere zorgverleners. De systemen sluiten niet goed op elkaar aan, waardoor gegevens meerdere malen moeten worden ingevoerd. Dit is volgens Nictiz al vier jaar lang de belangrijkste klacht bij medisch specialisten.

Maatschappelijke innovatie E-Health
Tijd voor een maatschappelijke innovatie, stellen de twee onderzoekscentra. Zorgaanbieders moeten het gebruik van E-Health actief stimuleren, de overheid moet de regie nemen en standaarden maken waardoor het online delen van informatie niet vrijblijvend is. Bovendien moeten er richtlijnen en zorgpaden worden opgesteld voor E-Health en moeten zorgverleners worden opgeleid in het gebruik ervan. Tenslotte roepen Nictiz en NIVEL de overheid en zorgverzekeraars op om nog eens te kijken naar de financiering van E-Health.

E-health is het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg. Patiënten en cliënten zijn dankzij e-health in staat om regie te nemen over hun gezondheid. Zelfmanagement staat bij zorginstellingen hoog op de agenda. Lees meer.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.