Permanente opfriscursus

[Exclusief] De medewerkers van ouderenzorgorganisatie Zorgbalans scholen zichzelf via het Digitale Leerplein voortdurend bij. ‘E-learning is efficiënter en breder’, zegt beleidsadviseur Sophie Kramer.
Permanente opfriscursus
Foto: ANP - Roos Koole

Vrijblijvend is Performance Learning niet, in eigen tempo en op een eigen manier kan het wel. Een aantal van de circa tachtig modules van het Leerplein, zoals het digitale e-learning-platform bij Zorgbalans heet, is verplicht. Daarnaast kunnen de medewerkers zich verder bekwamen in bijvoorbeeld dementie, omgaan met agressie, gebruik van sociale media of hygiëne. ‘Performance learning is een soort permanente opfriscursus via e-learning. Zo leer je of je kennis up to date is. Je blijft bekwaam door praktijkervaring op te doen, maar ook door regelmatig de theorie door te lopen’, zegt Sophie Kramer, bij Zorgbalans (2800 medewerkers, regio Haarlem-Velsen) verantwoordelijk voor leren en opleiding.

Een eigen webpagina

Performance learning en het bijbehorende softwarepakket PulseWeb zijn ontwikkeld door softwareleverancier PAT Learning Solutions. Bij Zorgbalans heeft iedere medewerker toegang tot een eigen webpagina. Deze geeft aan welke bevoegdheden en bekwaamheden iemand heeft, welke lesmodules al zijn ingevuld of nog moeten worden gedaan en hoe deze zijn beoordeeld. ‘Een deel bestaat uit verplichte vakinhoudelijke modules’, vertelt Kramer. ‘Die moeten binnen een bepaalde tijd worden ingevuld. Eens per drie jaar is bijvoorbeeld herregistratie voor injecteren nodig. Drie maanden voor de registratie verloopt, springt de regel op de persoonlijke pagina van groen (in orde) naar oranje (voorbereiden). Na de toetsing wordt de uitkomst direct in hun persoonlijke kwaliteitsdashboard genoteerd. Wordt de betreffende module niet ingevuld, dan verkleurt de regel naar rood.’

Toegang

Leidinggevenden hebben toegang tot de pagina’s van hun eigen medewerkers, en kunnen zien hoe die vorderen met hun bijscholing. ‘Zo kunnen zij de kwaliteit van hun medewerkers bewaken. Die zijn allereerst zelf verantwoordelijk. Het doel is dat ze zelfredzaam worden. In praktijk gaat dit nog niet altijd vanzelf. Sommigen missen ‘het klasje’. Leidinggevenden moeten hun soms stimuleren om aan de slag te gaan.’

In eigen tempo

Zorgbalans is met Performance Learning begonnen omdat ontwikkelingen in de zorg zo snel gaan dat deze in klasjes nauwelijks zijn bij te benen, zegt Kramer. ‘E-learning is efficiënter en breder. Medewerkers werken op hun eigen manier en in hun eigen tempo. Ze zijn trots op hun portfolio en certificaten.’ Zorgbalans wil op termijn onderzoeken welke effecten het Leerplein heeft op de zorgkwaliteit, bijvoorbeeld de medicatieveiligheid.

Zorgorganisaties kunnen kiezen voor diverse varianten van een Leerplein: eigen modules, aansluiting bij het bestaande ProfPortaal Zorg of e-learning modules inkopen bij Noordhoff Health. ‘Of een combinatie van deze drie’, zegt business consultant Hans Sjouken van PAT Learning Solutions.

 

 

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.