Of het nu gaat over vragen over ziekenhuisnota’s, het recht op een second opinion of het leren leven met een chronische ziekte, dat maakt allemaal niet uit. PluhZ, een nieuwe onafhankelijke helpdesk die zeven dagen per week dag en nacht bereikbaar is, geeft binnen 24 uur een gratis advies. PluhZ heeft de kennis niet zelf in huis, maar maakt gebruik van een netwerk van 48 medisch specialisten en andere zorgprofessionals en experts die voorlopig belangeloos mee werken.
Apple is inspiratie
De initiatiefnemers Robert Weij, Ellen van der Geest en Lianne Bolleboom en alle betrokken mensen werken zelf in de zorg. De motivatie voor hun initiatief is dat ze merken dat steeds meer patiënten de zorg als een doolhof ervaren. Ze willen het directe contact tussen cliënt en zorgverlener herstellen. Een bron van inspiratie is Apple, vertelt Weij, die als divisiemanager werkt in Medisch Centrum Haaglanden. ‘Apple is afgestapt van de onpersoonlijke helpdesks. Als je een vraag hebt over een Apple-product, stuur je een e-mail en Apple brengt je binnen 24 uur in contact met iemand die echt verstand van zaken heeft. Zo werken wij ook. Mensen kunnen ons mailen, en binnen 24 uur krijgen ze een deskundige aan de lijn.’
PluhZ: gratis advies
Hoe kan PluhZ gratis adviseren? De organisatie krijgt steun van diverse partijen, waaronder de gemeente Den Haag en zorginstellingen. De initiatiefnemers hebben zelf geld geïnvesteerd in hun eigen bedrijf. Op de lange termijn wil PluhZ kostendekkend worden door bijdragen van zorgverzekeraars. Weij: ‘Ook zorginstellingen kunnen gebruikmaken van de diensten van PluhZ. We kunnen voor hen in kaart brengen waar de knelpunten liggen voor patiënten.’ De Erasmus Universiteit onderzoekt de effectiviteit van het initiatief.