Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Poll: Face-to-face-indicatie is de oplossing voor pgb-fraude

Mark van Dorresteijn
De pgb-fraude kan opgelost worden door face to face te indiceren. Dat vindt 63 procent van de bezoekers van Zorgvisie.nl. In totaal stemden 266 mensen.
Poll: Face-to-face-indicatie is de oplossing voor pgb-fraude

Zorgverzekeraars Nederland opperde op 18 februari 2011 dat persoonlijke gesprekken zorgen voor minder pgb-fraude. Een steeds zwaarder controleapparaat zou daardoor overbodig worden. Op dit moment vindt de beoordeling plaats op basis van formulieren.

Signaalfunctie en voorlichting

ZN vindt ook dat de indicatiebureaus Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) en het Bureau Jeugdzorg (BJZ) een advies- en signaalfunctie naar het zorgkantoor moeten krijgen. Bij een vermoeden van mogelijke fraude of het gevoel dat er iets ‘niet pluis’ is, kan het zorgkantoor vervolgens een intensiever begeleidings- of controletraject inzetten. Verder vindt ZN goede informatievoorziening aan de toekomstige pgb-houder van groot belang. In de huidige situatie weten pgb-houders soms niet wat de mogelijkheden zijn bij zorg in natura. Voorlichting is een belangrijke taak van de zorgkantoren die dit graag in samenwerking met Per Saldo oppakken. Maar ook de indicatiebureaus kunnen hier een nadrukkelijke rol spelen.

Informatie-uitwisseling

Volgens ZN is het tot slot wenselijk dat er een betere informatie-uitwisseling komt tussen organisaties als het CIZ, zorgkantoor, de budgethouder en het College voor zorgverzekeringen. ZN wil dat staatssecretaris van VWS Veldhuijzen van Zanten de belemmeringen voor een effectieve informatie-uitwisseling in kaart brengt en vervolgens wegneemt. Zorgkantoren inventariseren momenteel welke bijdrage ze hieraan zelf kunnen leveren. (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn / Twitter)

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

1 REACTIE

  1. Wat wordt er toch ingewikkeld gedaan,laat client zelf kiezen,zorg in natura of pgb,kiest client voor pgb,dan mag hij/zij het lekker zelf uitzoeken,met alle gevolgen van dien,gaan vervolgens dan weer met een bemiddelingsburo in zee,met alle gevolgen vvan dien.Waarom levert een zorgkantoor geen zelfstandige zorgverleners,en betaald die dan ook uit.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.