Prestatiebeloning voorlopig niet breed inzetbaar’

Het is onduidelijk of een beloning op basis van geleverde zorgprestaties zorgt voor kwalitatief betere zorg. Om die reden is het onverstandig om het pay-for-performance-model direct zorgbreed in te zetten. Dat stelt Frank Eijkenaar in zijn proefschrift ‘Pay-for-performance for healthcare providers. Design, performance measurement, and (unintented) effects’, waarop hij op donderdag 14 november 2013 promoveerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
‘Prestatiebeloning voorlopig niet breed inzetbaar’

Nederland wil volgens Eijkenaar de komende jaren fors inzetten op de ontwikkeling van nieuwe honoreringsmethoden voor zorgaanbieders. Deze moeten leiden tot betere uitkomsten van zorg tegen lagere kosten. Hij onderzocht daarom de effecten van pay-for-performance. Dat is een bekostigingsprincipe waarbij zorgaanbieders expliciete financiële prikkels ontvangen voor het verbeteren van de kwaliteit en doelmatigheid van zorg.

Allerminst overtuigend

Pay-for-performance wordt internationaal gezien als veelbelovende en logische verbeterstrategie omdat er veel vooruitgang is geboekt met het meten van kwaliteit van zorg met behulp van indicatoren. Toch blijkt uit de studie van Eijkenaar dat de bekostigingsmethode in de meeste gevallen nog niet heeft

3
54

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

3 REACTIES

  1. Nou, ik weet wel zeker van niet. Prestaties worden niet beter door beloningen. Complete onzin om dat te bedenken. Beloningen komen tot stand door arbeidsinzet, tijd en energie en verantwoordelijkheden die worden gedragen en uiteraard kosten die worden gemaakt. Iedereen hoort zijn uiterste best te doen en altijd te streven naar excellence. Dat is gewoon normaal. Daarvoor hoeft niet extra beloond te worden. Want dat zou anders te betekenen dat de andere geen goede prestaties (hoeven) te leveren…? Een non-discussie dus.

  2. Lees alle reacties
  3. Leren we dan nooit van het verleden. Genoeg rampen gezien bv. in de financiële sector en toch tegen beter weten in dit soort veranderingen willen doorvoeren ( scoringsdrift). Het is zoals hierboven reeds vermeld een non-discussie. Eventueel een beter basis-loon voor de mensen op de werkvloer, zal de kwaliteit van zorg kunnen verbeteren, omdat het personeel dan niet met financiële zorgen zijn/haar werk doet!

  4. In de taakomschrijving kan ook staan, dat de klantentevredenheid deel uitmaakt van de prestatie en daarmee van de betaling. Betaling naar prestatie gaat om het geheel. De negativiteit, die bij een dergelijk voorstel opgeblazen wordt is, dat dan duidelijk wordt, wie overbetaald en wie onderbetaald wordt binnen zijn/haar werkveld.
    Je kunt natuurlijk proberen dat allemaal met angst te omgeven, om daarmee te proberen de status quo vast te houden, maar dat werkt in de toekomst niet meer.
    Het nieuwe werken gaat over prestatie en gaat over gedragen verantwoording met daaraan gekoppeld de klantentevredenheid. Het is een utopie te denken, dat de situatie uit de 70-er jaren, die niet zozeer op de prestatie, maar meer op het recht op betaling gebaseerd was in deze tijd nog verder gehandhaafd kan blijven.
    Daar de arbeidsmarkt op grond van de demografische ontwikkelingen veranderd en meer op ‘productie’ gericht zal zijn, omdat er meer door minder mensen gedaan moet worden, is het logisch dat ook loon naar prestatie betaald zal worden. Bovendien is de positieve ontwikkeling, als logisch gevolg van een dergelijke betaling, dat mensen zelf in de hand hebben of ze meer of minder verdienen binnen het kader waarin ze werken. Peter Jan Visee

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.