Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

Rechter verbiedt plafond op vrije prijzen

Mark van Dorresteijn
Het b-segment van de ziekenhuiszorg, waarvoor vrije onderhandelbare prijzen gelden, is een openeinderegeling. Dat staat in een uitspraak van de rechter. Daarmee plaatst hij het b-segment buiten het budgettair kader zorg, waarmee de overheid de kosten in de hand probeert te houden.
Rechter verbiedt plafond op vrije prijzen

De rechter stak vorige week een stokje voor de beoogde extra bezuiniging van 549 miljoen euro die minister Klink van VWS de ziekenhuizen voor 2011 had opgelegd. De rechtszaak was aangespannen door de NVZ vereniging van ziekenhuizen. De NVZ betoogde dat de overschrijding van de zorgvraag te wijten was aan een verkeerde raming van het ministerie.

Openeindregeling

De rechter geeft de ziekenhuizen gelijk. Hij noemt het b-segment een openeindregeling: “In het b-segment is geen sprake van vastgestelde budgetten, maar worden de tarieven vastgesteld door middel van marktwerking, waarbij het tarief door de NZa wordt bewaakt en beheerst. Hier is dus sprake van een openeindregeling die – nu de prijs wordt bewaakt door de NZa – een overschrijding van het budget door toegenomen vraag ten gevolge kan hebben.”

Einde budgettair kader zorg

De rechter stelt vervolgens dat de minister met de keuze voor een openeindregeling bewust het risico neemt dat de vraag naar zorg kan toenemen. “Indien de vraag, zoals hier verondersteld wordt, in 2009 fors toegenomen is en het budget overschreden wordt, ligt ingrijpen in het budget van de ziekenhuizen, omdat zij hebben ingespeeld op de toegenomen vraag, niet voor de hand.” Hiermee plaatst hij het b-segment feitelijk buiten het budgettair kader zorg. Voor de minister wordt het daardoor lastig om de kosten van de zorg in het b-segment in de hand te houden. Het ministerie heeft spoedappel aangetekend. Dat betekent dat er binnen drie maanden uitspraak volgt, zodat de korting alsnog – als VWS wint – in 2011 kan ingaan .

Gratis winkelen

Als de uitspraak in hoger beroep standhoudt, zijn de gevolgen verstrekkend, stelt Wim Groot, hoogleraar gezondheidseconomie. “Ziekenhuizen en verzekeraars bepalen in onderhandelingen de hoogte van de tarieven en het aantal tarieven. De kosten daarvan leggen ze bij de overheid neer. Feitelijk mogen ze gratis winkelen.”

Stop nacalculatie

Een nieuwe minister ontkomt volgens Groot niet aan rigoureuze maatregelen om de overschrijdingen van de ziekenhuiszorg fundamenteel op te lossen. In 2008 was de overschrijding 150 miljoen euro, in 2009 550 miljoen en naar verwachting wordt het budget 2010 opnieuw overschreden. Om de kosten in de hand te houden, kan de overheid teruggrijpen op het oude recept van budgetteren. Maar dat is volgens Wim Groot onaantrekkelijk omdat dit naar verwachting zal leiden tot wachtlijsten en lagere kwaliteit van zorg. “Het ligt meer voor de hand om de nacalculatie af te schaffen en de verzekeraars verantwoordelijk te maken voor de uitgaven.” Nu past de overheid nog bij als verzekeraars meer betalen voor ziekenhuiszorg dan het ministerie had begroot. (Zorgvisie – Bart Kiers)

Lees meer:

Klink in beroep tegen uitspraak ziekenhuiskorting

Klink mag ziekenhuizen niet korten van rechter

Klink kort ziekenhuizen 700 miljoen

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

4 REACTIES

  1. Basaal is de vraag kiest de minister nu voor marktwerking, ja of nee. Welke keuze dan ook, dan met alles wat daarbij hoort. Je kan niet het een doen en dan weer niet.
    Begroten hebben ze bij het ministerie echter nooit gekund, vroeger niet, nu niet en in de toekomst niet. Maar leg deze onkunde niet neer bij het ziekenhuis. Vaste maar realistische tarieven, geen plafond om alle zorg die zich aanbiedt weg te werken is een oplossing. Maar door toegenomen zorgvraag zijn de totaal uitgaven te hoog, echter leg de verantwoordelijkheid bij de burger of verzekerde. Meer consumeren is hogere premie. Dat gebeurt bij andere schadeverzekeringen toch ook?

  2. Lees alle reacties
  3. Ik weet ook niet waarom we zo nodig achter het USA-model aan willen hobbelen. Het lijkt me oevrduidelijk dat dat een verkeerd systeem is. Een in principe welvarend land waarbij massa’s mensen onverzekerd zijn, of tegen zeer hoge premies en de verzekeraars hebben alle macht om te bepalen wat ze wel en niet vergoeden. Hoe minder je vergoed, hoe beter je het doet voor de aandeelhouders.

  4. Dat systeem heet in de Verenigde Staten “Managed Care” Dit heeft daar geen enkele invloed gehad op de hoogte van de kosten van de gezondheidszorg. We kunnen natuurlijk denken dat ze het daar niet begrepen hebben, maar het lijkt me op z’n minst handig te kijken naar de ervaringen met dit systeem.

  5. Inderdaad, dan zal je duurdere kwaliteitspolissen krijgen voor de mensen die het kunnen betalen en prijsvechters voor mensen die minder geld (over) hebben voor gezondheidzorg: verantwoordelijkheid bij de burger. En, da’s minder fraai, maar wel het gevolg: De rijken leven langer omdat ze meer gezondheidszorg kunnen kopen.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.