Reinier de Graaf ‘verleidt’ personeel met spreekuur voor afgewezen sollicitanten

Het Reinier de Graaf ziekenhuis houdt maandelijks spreekuur voor zijn afgewezen sollicitanten. Mensen kunnen hier feedback krijgen op hun cv en op de eerste indruk die zij maken. Met het oog op personeelstekorten in de zorg een effectieve manier om te werken aan haar goede naam als werkgever.
spreekuur afgewezen sollicitanten

Een sollicitant die je nu afwijst, kan in de toekomst alsnog een nieuwe collega worden. Het is goed om je dat te realiseren, meent het Reinier de Graaf ziekenhuis. Zeker gezien de toenemende personeelstekorten in de zorg. Tijdens een spreekuur voor afgewezen sollicitanten geeft een interne recruiter van het ziekenhuis daarom persoonlijk feedback op cv, brief en presentatie. ‘Zo laten we zien dat ons ziekenhuis een persoonlijke benadering belangrijk vindt. Dat is een goede investering in ons werkgeversmerk. En de kosten zijn relatief laag; gemiddeld gaat het om een investering in het spreekuur van twee werkdagen per jaar per recruiter’, zegt Chantal van Steekelenburg, een van de recruiters van het interne carrièrebureau van het ziekenhuis.

Het initiatief van het Reinier de Graaf ziekenhuis is een van de kanshebbers op de Werf& Awards 2018 in de categorie ‘arbeidsmarktcommunicatie’, die op 17 mei bekend worden gemaakt.

Ook iets terugdoen

De eerste aanzet voor het afgewezen-sollicitantenspreekuur begon vijf jaar geleden toen het ziekenhuis een nieuwe recruiter zocht voor het eigen carrièrebureau. De sollicitanten kregen toen de opdracht om zelf een vacaturetekst voor de functie te schrijven, waarin ze hun eigen kwaliteiten mochten presenteren. ‘We realiseerden ons wel dat je dan best veel van mensen vraagt’, zegt Van Steekelenburg. ‘Zo ontstond het idee om iets terug te doen via een inloopspreekuur voor de afgewezen sollicitanten. Daarbij konden mensen feedback krijgen op hun presentatie en hun cv.’

Spreekuur op afspraak

Het eerste inloopspreekuur werd overspoeld. ‘Het was supergaaf, die opkomst’, zegt ze. ‘Maar ook too much! Lange wachttijden, sommige mensen hadden zelfs hun kinderen meegenomen… Daarom zijn we overgegaan naar een spreekuur op afspraak. Dat melden we ook in onze afwijzingsbrieven.’ Het spreekuur, dat een keer per maand plaatsvindt, trekt maandelijks zo’n vijftien tot twintig afgewezen sollicitanten. ‘Per persoon plannen we een kwartier in. We verdelen de afspraken over onze recruiters, zodat het goed te behappen is.’

Aantrekkelijk werkgeverschap

De ‘concrete’ opbrengst van het spreekuur, dat jaarlijks ruim tweehonderd bezoekers trekt, is dat er tot op heden twaalf mensen alsnog zijn aangenomen. Enkele daarvan hadden bijvoorbeeld hun cv onoverzichtelijk opgebouwd. ‘En soms wijzen we mensen op een andere functie die beter bij ze past’, zegt Van Steekelenburg. ´We krijgen ook mailtjes waarin mensen ons bedanken, omdat ze dankzij onze feedback elders wel zijn aangenomen.’ Vinden ze het dan niet jammer dat een ander ze aanneemt? ‘Nee hoor, zo zien wij dat niet’, zegt ze. ‘Tachtig procent van de mensen op het spreekuur vindt het heel bijzonder dat wij deze persoonlijke aandacht en feedback geven. Wat het ons oplevert, is dat dit zich rond spreekt. En dat maakt ons een aantrekkelijke werkgever. Ons ziekenhuis hecht waarde aan persoonlijke aandacht, óók voor onze afgewezen sollicitanten. We horen soms best wel negatieve berichten over hoe sollicitanten worden behandeld. Bijvoorbeeld dat ze na het versturen van een sollicitatiebrief nooit meer iets horen – zelfs geen afwijzing! Dan probeer je het toch nooit weer bij zo’n organisatie? Dankzij dit spreekuur houden mensen een positief gevoel over na een sollicitatie bij ons, ook als ze worden afgewezen. Want wie weet kloppen ze later in hun loopbaan opnieuw bij ons aan. Of ze zijn getrouwd met die ene seh-verpleegkundige om wie wij staan te springen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.