Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

‘Schrappen in personeel UMC St Radboud onontkoombaar’

Schrappen in het personeelsbestand van UMC St Radboud is onontkoombaar. Dat zegt bestuursvoorzitter Melvin Samsom in regionaal dagblad De Gelderlander. Het UMC in Nijmegen wil de komende drie jaar 85 miljoen euro besparen.
‘Schrappen in personeel UMC St Radboud onontkoombaar’

Over het snijden in het personeels bestand zegt Samsom in De Gelderlander: ‘Hoeveel weten we niet. Daar is het nog te vroeg voor.’ In een deze week rondgestuurde brandbrief staat dat het ziekenhuis dit jaar zonder bijsturing afstevent op 3 miljoen verlies. Aan het begin van het jaar werd nog een overschot verwacht van 11 miljoen. Een sluitende begroting is voorwaarde van de banken. Bij verlies dreigt een renteverhoging op langlopende leningen. Op termijn kan daarmee nieuwbouw in gevaar komen.

Slechte vermogenspositie

Het UMC Radboud is het minst draagkrachtigste van de acht academische ziekenhuizen. Het stond vorig jaar in de top 10 van armste zorgaanbieders die Zorgvisie heeft opgesteld op basis van onderzooek van accountanskantoor PwC. Het eigen vermogen bedroeg in 2011 76 miljoen euro. Dat is 8,4 procent van de omzet. Banken eisen een eigen vermogen van 15 procent. De verslechtering van de vermogenspositie hangt samen met investeringen in nieuwbouw en ICT.Bij het bezuinigen zijn slimmer inkopen en het beter bezetten van bedden en operatiekamers de belangrijkste thema’s. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Solvabiliteit Radboud daalt licht

UMC St Radboud en EPIC tekenen contract

Radboud opent patiëntendossiers

2 REACTIES

  1. De poliklinieken zijn in de meeste ziekenhuizen zo mooi, dure stoelen, dure tafels, prachtige vloerbedekking, dat hebben de meeste mensen thuis niet eens. En maar bezuinigen op personeel. Personeel is het gereedschap van de zorg. Wat heeft de patiënt aan een mooie stoel in de directiekamer of de polikliniek als hij/zij een uur op de zuster moet wachten voor zij tijd heeft om gehaast en gestrest een patiënt te helpen. Terug naar de basis GOEDE PATIËNTEN ZORG. Stop met patiënt prominent door de patiënt te lokken naar de mooiste polikliniek het mooiste ziekenhuis. De patiënt wil de beste zorg, geen wachtlijst, snel geholpen worden, geen uren in de wachtkamer. Wie denkt dat de patiënt gebaat is bij luxe stoelen, tv ect ect heeft het niet bij het recht eind. Ook mooi stoelen worden vies want de schoonmaak is verschrikkelijk in de Nederlandse ziekenhuizen. Liever een eenvoudige wachtkamer die brandschoon is en waar minder kans is op infecties dan een vieze dure stoel in een vies ziekenhuis.

  2. Lees alle reacties
  3. Mensenwerk!
    Het is het zoveelste ziekenhuis in rij dat personeel op straat zet, terwijl de vraag naar zorg alleen maar toeneemt (volumestijging).
    Waarom wordt er eigenlijk in het personeelsbestand van zoveel ziekenhuis geschrapt?
    Omdat de ziekenhuizen investeringen doen in zaken die niet altijd direct noodzakelijk zijn:
    • (Ver-)nieuwbouw Het opleuken in het kader van de doorgeschoten marketing. Het waandenkbeeld ten top: mensen kiezen voor een leuk uiterlijk.
    • (Te) dure ICT. Waarom een Amerikaans EPD en dus betalen voor functionaliteiten die we in onze West Europese ziekenhuisorganisaties niet nodig hebben en dus niet gebruiken?
    In een economisch moeilijke tijd zullen ook de ziekenhuizen de tering naar de nering moeten zetten en functionele zorg bovenaan het lijstje moeten zetten. En dat blijft gewoon mensenwerk!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.