Per categorie zijn bij TRNDR tientallen trends in kaart gebracht. Geselecteerde trends worden overzichtelijk gemaakt aan de hand van de achtergrond van de verschillende deelnemers.
‘De professional werkt in een wereld die snel verandert. Wij zijn benieuwd naar het echte verhaal van de professional. Hoe hij of zij ziet wat er verandert. De visie van de professional kan haaks staan op die van de raad van bestuur. Daarnaast zijn we geïnteresseerd in verschillen per sector en verschillen per regio,’ aldus strategieadviseur prof. dr. Theo Huibers van Thaesis. Huibers heeft tal van organisaties geholpen bij het ontwikkelen van een strategie. Daarbij maakte zijn bureau vaak gebruik van een trendkaarten-spel. TRNDR is daar nu de online versie van. ‘We gaan dit spel ook beschikbaar maken voor andere sectoren, denk bijvoorbeeld aan het onderwijs, de financiële sector en de media,’ aldus Huibers.
Adviseur Marlies de Boer die TRNDR mee heeft bedacht en als concept heeft ontwikkeld: ‘We kennen allemaal wel trendpublicaties waarin grote veranderingen worden aangekondigd, maar niet alles hoeft relevant te zijn. Een trend op zichzelf vertelt niet zoveel. Het wordt pas interessant op het moment dat mensen gaan nadenken over de gevolgen voor hun eigen werkomgeving; is het nu een kans of is het juist een bedreiging voor hun organisatie? Ook is het interessant wanneer ze inschatten of een trend een effect zal hebben op de korte termijn of op de lange termijn.’ De deelnemers aan het spel kunnen een impactanalyse maken om in beeld te krijgen wat de relevantie en urgentie van een trend is voor de eigen organisatie.
In het spel wordt aandacht gevraagd voor zorgtrends als transparantie over de uitkomsten van behandelingen, shared decision making, ambulantisering van de zorg, krimpende instellingen, netwerkvorming, preventie, zorg op afstand. Hoe meer professionals gebruikmaken van TRNDR hoe betrouwbaarder de spiegelinformatie wordt.